Full version: Fynd!
Annki
Gav mig ut i snöyran för att köpa blomjord på närmsta växthus - Hortus Farsta. Och ramlade på dagens fynd! Massor av fuchsiasticklingar och ett antal pellissticklingar för 9:50/st! Det blev två nya fuchsior och två nya pellisar. Bland pellarna fanns bl a Lord Bute, alla färgerna av Fireworks, Vancouver Centennial m m. Sticklingarna såg bra ut. Fuchsiorna kom från Danmark. Varifrån pellisarna kom framgick ej. Men om man jämför pris med bl a Rockdala blev det väldigt billigt! smile.gif
kristerh
Jo det är ju halva priset tongue.gif fast jag tyckte att de mest hade "vanliga" sorter
la du märke till om de hade de där storfläckiga orkideérna kvar, de stog precis brevid sticklingarna.
krister
Annki
Hej Krister! Nej, det tänkte jag inte på. Jag är inte så kunnig på fuchsia, det är bara mitt andra år. Så det är möjligt att de var "vanliga". Men även "vanliga" kostar ju som sagt 19 kr hos Rockdala. Och Fireworks får man betala 50 kr för!
Sollan
Arrrgghh.... 9:50 !! Hur länge har de öppet? Min lille Lord hade lagt av såg jag. Måste ha ny!!
kristerh
CITAT (Sollan @ 27-02-2005, 21:16)
Arrrgghh.... 9:50 !! Hur länge har de öppet? Min lille Lord hade lagt av såg jag. Måste ha ny!!

De har öppet till 18.00 på vardagar o 16.00 lör-sönd
krister
Heddas matte
Plantagen i Bromma har också Fuchsiasticklingar för 9.50 och likaså Gustavshill på Färingsö om man råkar komma i närheten.
Emmaibäcka
Hi hi biggrin.gif
I Karlstad kostar de 6,50 st....
Jag köpte 20 olika sorter tongue.gif
Kajsa
Fick räkning av Rockdala idag, med frakt kostar varje fuchsia 30,50 st,
har bara plockat ut 1800-tals sorter i år, och tanken är att jag ska ha dom lääänge. Har sett genom åren hos mig att det oftast är äldre sorter jag lyckats behålla, men det är bara min egen iaktagelse, det beror ju på så mycket annat också. Ska testa dessa nu.
kristerh
CITAT (Kajsa @ 28-02-2005, 12:39)
Fick räkning av Rockdala idag, med frakt kostar varje fuchsia 30,50 st,

Attans dyrt wink.gif vad kostar de innan frakten styck wink.gif
krister
Kajsa
Har du deras katalog, ja du är ju fuchsiafantast? Där står, ett fuchsiapaket kostar 213 kr och ett paket är alltid 6 st valfria sorter. Vet ej varför mina då var lite billigare, kanske för sorterna.
Tog dessa, har du någon av dom?
Blands new striped 1872
Clair de Lune 1880
Gustave Dore 1880
Venus victrix 1840
Countess of Aberdeen 1888
Molesworth 1903
kristerh
CITAT (Kajsa @ 28-02-2005, 13:50)
Har du deras katalog, ja du är ju fuchsiafantast? Där står, ett fuchsiapaket kostar 213 kr och ett paket är alltid 6 st valfria sorter. Vet ej varför mina då var lite billigare, kanske för sorterna.
Tog dessa, har du någon av dom?
Blands new striped 1872
Clair de Lune 1880
Gustave Dore 1880
Venus victrix 1840
Countess of Aberdeen 1888
Molesworth 1903

Brands new stripes köpte jag i år och countess of aberdeen har jag sedan tidigare, venus victrix låter bekant...
krister
Sulawesii
Går det att övervintra Fuchsior i en vanlig uppvärmd lägenhet?
kristerh
CITAT (Sulawesii @ 01-03-2005, 11:34)
Går det att övervintra Fuchsior i en vanlig uppvärmd lägenhet?

Det påstås att det går med xtra belysning, har själv ett par som stått i ett fönster hela vintern, de har fällt bladen men de lever, och så har jag en annan uppstammad som stått i vardagsrummet hela vintern, den fällde bladen en period men nu har den börjat växa, men det bästa är väl en förvaring mörkt o kyligt, har du ingen matkällare, ett svalare vindsförråd eller nåt?
krister
Kajsa
Om du tar skott och rotar på sommaren, så kan gröna skott övervintra som vanlig krukväxt inne i värmen och blir då snabbt fina plantor nästa vår, men sena höstskott rotar sig långsamt så planera redan i juli/aug. Om jag har någon älsklingsplanta efter sommaren har jag gjort så, det dör alltid någon fuchsia för mig i garaget varje vinter. Förvedade stora plantor övervintrar bäst svalt i garage, källare mm. Men testa, släng inte heller en stor favorit, har man tur så går det, sorterna är olika. Undvik plastkrukor till fuchsior, kan bli för varmt.
Sulawesii
Nej, jag har ju inget svalare utrymme. Supertråkigt....
Tack för era svar, kristerh och Kajsa!
Lena
jag har övervintrat fuchior i vanligt bostadsrum flera år, de har stått i söderfönster, jag har klipprt ned dem till en tredjedel och det har gått utmärkt, de har tappat lite blad men ha r sen efter omplantering i mars börjat växa och blivit stora under sommaren

lena zon 4
Sulawesii
Ni ger mig hopp! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon