Full version: Fuchsior
inglan
Är precis nybörjare på fuchsior, upptäckte att även jag klarade att övervintra dem!
Men skulle vilja prova att göra en stamfuchsia, vilka passar bäst till det?
Tar gärna emot lite tips!!!
Tänkte ge mig ut att handla idag, men orkade inte efter att ha skottat fram bilen under all snön...Men det blir väl en dag imorrn, 10 st sticklingar för 100 kr är väl rätt ok?
Hoppas att allt får plats i bilen för de har pellisar också!!!! rolleyes.gif
kristerh
Jag tycker man kan stamma upp alla wink.gif även hängfuchsiorna, dock inte de allra minsta microfuchsiorna, välj ut nåt exemplar som du ser är kraftigt uppåtväxande redan vid starten, vissa ser man på att de vill bli uppstammade, de riktigt sträcker sig upp, det är bara att ge den en blompinne som du fäster den på vartefter den växer, bara noppa bort sidoskotten som brukar komma friskt, då tvingar du den att växa uppåt, när du har nått den höjd du vill ha, är det bara att noppa toppen och låta den förgrena sig, tänk på att inte packa jorden, sätt bara ner den och häll på jord, och sedan vattna, blanda gärna ut jorden med perlukit eller de minsta lecakulorna.
lycka till
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Om du är otålig odlare så väljer du en starkväxande sort (de växer snabbast).

ex.
Celia Smedley (min favorit den har jag själv stammat upp)

Ytterligare sorter som är starkväxande och som rekommenderas att odlas på stam på fuchsiasällskapets hemsida är dessa:

Cardinal
Checkerboard
Barbara
Royal Velvet
Beacon
Corallina


Fast annars så kan man lyckas stamma upp de flesta sorter (hängfuchsior brukar dock vara lite svårare).

Här kan man läsa lite om fuchsior

http://www2.dicom.se/fuchsias/menuswe.html
inglan
Tack ska ni ha, jo nog är man otålig alltid i väntan på att det ska växa och på våren...
Trodde inte att man kunde stamma upp vad som helst, men jag ska försöka mig på den här konsten!
Ha de! smile.gif
Inglan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon