Ann i Göteborg
Hej

Gamla korallkorneller ser jag lite varstans i offentliga och privata odlingar. De har allt som oftast beskurits à la häcksaxmetoden och har fula intorkade bruna grenar och gamla tjocka halvröda stammar. Det är ju 2-5-årsskotten som är som vackrast - tycker jag!

För att hålla en buske vackert rödgrenad, var på plantan lägger jag snittet och när i tiden?

P.s. så tuggar rådjuren på den färskaste skotten så det tar tid att få fram nya långa illröda. D.s.
lotta_
Varje vår tar jag bort alla fula gamla grenar på mina korallkornellbuskar. En del kapar jag ända ner och andra toppar jag bara bort det svarta längst ut. Under somrarna brukar jag även kapa in de grenar som spretar mycket och gör det svårt att komma åt med gräsklipparen. Rätt eller fel vet jag inte men de se hyfsade ut.
Heddas matte
Jo just det, gallra ur de äldsta och tjockaste ända nerifrån marken, någon eller några varje år på vårvintern. då får man nya snygga röda grenar..
Iza
Det står om bekärning av olika buskar i senaste Allt om Trädgård.
Ann i Göteborg
Tack för era svar. Jag tar 1-2 av de grövsta längst ner vid marknivå om några veckor då (vi har nu djupsnö i trädgården och det vet jag inte när det var senast i Göteborg i mars??). Sen får jag se till att klä in nederdelen av busken med hönsnät för rådjuren ser till att ungskotten förblir ungskott för evigt...
zaaritha
Är körsbärskornell detsamma som korallkornell?
Och--vad heter den med gulgröna grenar?
MoniqueÖ
CITAT (zaaritha @ 06-03-2005, 00:03)
Är körsbärskornell detsamma som korallkornell?
Och--vad heter den med gulgröna grenar?

Med gulgröna grenar kanske du menar Kerria? Den får gula blommor som blommar från tidig vår, ofta på kala grenar till minst midsommar.

Är det den?
lotta_
CITAT (zaaritha @ 06-03-2005, 00:03)
Är körsbärskornell detsamma som korallkornell?
Och--vad heter den med gulgröna grenar?

Det här är korallkornell.

Cilla
Kornellerna ingår i ett stort släkte buskar och flerstammiga mindre träd. Här är exempel och några bilder:

Korallkornell Cornus Alba 'Sibirica'

Körsbärskornell Cornus mas (en av mina favoriter bland småträden, blommar i illgult och mimosadoftande mycket tidigt på vårvintern)

Gullkornell Cornus alba ssp. stolonifera 'Flaviramea'

Blodkornell Cornus alba 'Kesselringii'
CORNUS ALBA 'AUREA' GULDKORNEL maj-jun gulbrokiga blad vit 1,5-2,5 m I-IV CO
CORNUS ALBA 'ELEGANTISSIMA' VITBROKIG KORNELL maj-jun röda grenar vit 1,5-2 m I-VI CO
CORNUS A 'ELEGANTISSIMA' SOLITÄR VITBROKIG KORNELL maj-jun röda grenar vit 1,5-2 m I-VI 175-200
CORNUS ALBA 'GOUSCHAULTII' GULBROKIG KORNELL maj-jun röda grenar vit 1,5.2 m I-V CO
CORNUS ALBA 'IVORY HALO' VITBROKIG KORNELL maj-jun röda grenar vit 1,5-2 m I-V CO
CORNUS ALBA 'SIBIRICA' KORALLKORNELL maj-jun röda grenar vit 2-3 m I-VI CO
CORNUS ALBA 'SIBERIAN PEARLS' PÄRLKORNELL maj-jun vita bär vit 2-3 m I-VI CO
CORNUS ALBA 'SIBIRICA VARIEGATA' VITBROKIG KORALLKORNELL maj-jun röda grenar vit 2-3 m I-IV 40-50
CORNUS KOUSA 'CHINA GIRL' KINESISK BLOMSTERKORNELL maj-jun gräddvit 2-3 m I-II(III) SOLITÄR
CORNUS KOUSA 'CHINENSIS' KINESISK BLOMSTERKORNELL maj-jun gräddvit 3-5 m I-III SOLITÄR
CORNUS SANG. 'MIDWINTER FIRE' SKOGSKORNELL maj-jun orangegula grenar vit 1,5-2,5 m I-V CO
CORNUS SANG. 'WINTER BEAUTY' SKOGSKORNELL maj-jun orangegula grenar vit 2-3 m I-IV CO
CORNUS SANG. WINTER FLAME SKOGSKORNELL maj-jun orangegula grenar vit 2-3 m I-IV CO
CORNUS STOL. 'FLAVIRAMEA' GULLKORNELL maj-jun gulgröna grenar vit 2-3 m I-VI CO
CORNUS STOL. 'WHITE GOLD' GULLKORNELL maj-jun vitbrok.blad vit CO
Susanne i Linköping
I senaste numret av Koloniträdgården står det så här om föryngringsbeskärning av korallkornell:

... "De skärs då ända ner till marken så att endast 5-10 cm av de gamla skotten återstår."

Alltså total nedkapning vart 4-6:e år. Är det bättre än att ta de äldsta grenarna som inläggen ovan föreslår? Att kapa allt gör att det blir jämnare storlek på grenarna och är förstås lättare än att gallra, men om man vill ha kvar lite insynsskydd är väl gallring att föredra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon