Ellika
Hej,
Hur gör jag för att få min citronplanta att bli ett miniträd (ca 50 cm hög)? Den ser nu ut som ett Y. Ska jag klippa bort det ena sidoskottet eller ska jag börja från det som finns nu, dvs. två sidoskott? Hur gör jag för att forma till ett träd?
Dzad
Vad är ett träd för nåt då? smile.gif
Beror lite på hur du vill ha det själv och var du skall ha det. Jag antar att du skall ha den inomhus, och då vill man väl att grenarna delar sig lite tidigare än om man t.ex. sår en tall i skogen.
Ellika
Ett träd är en planta med en stam som förgrenar sig efter två tredjedelar och bildar ett grenverk.
Jag vill att min citronplanta ska ha en stam med en "boll" högst upp. Den måste stå inomhus under vintern men kan säkert stå ute på verandan på sommarn. Jag undrar hur jag ska beskära den för att det ska bli just en "boll" av grenar och blad efter ca en halvmeter. Nu är den 30 cm hög.
Vet du hur man gör?
TeliaNet
är det köpt eller frösått?
om det är köpt så är det ympat och klipper du bort de grenar som ger frukt så har du gjort bort dig.
citrus växer mycket olika och de vi ser i handeln är beskurna till en sådan form, formen ändras med tiden så det är inge större mening med att beskära.
om du nu ska beskära så gör det inte nu då jag tror att ditt träd vilar, göd den om några veckor och vänta ytterligare några veckor innan beskäring.

återkom om du har några frågor.
Christer i Falköping
Det gäller att beskära den ofta. När stammen nått önskad höjd, toppar du den. Alla skott som kommer på stammen, måste du ta bort. Spara endast de som kommer i toppen. När de nya grenarna växt ut en bit, måste du toppa även dem, så att de förgrenar sig. Sedan är det bara till att fortsätta i den stilen. Låt de nya skotten växa ut, toppa o.s.v. Det kommer att ta bra lång tid tills du är nöjd med formen.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon