Sommartorparn
Efter att ha klickat, klickat och klickat mellan Rosenposten och Flora Linneas sortiment så konstaterar jag att dom danska rosorna genomgående blir lägre än dom skånska.

Alltså, när jag kollar höjden på en viss ros så visar det oftast att Rosenposten anger en höjd på 90-120 cm medan Flora Linnea anger höjden 150, i vissa fall även 200. Så är det med ett 20-tal rosor jag har kollat. Skillnaden slår aldrig åt andra hållet. Rosenposten har alltid den lägsta höjden. Man undrar ju om det finns någon grundläggande skillnad i sättet att räkna, dvs om FL räknar någon slags teoretisk maximalhöjd i gynsamma förhållanden medan RP räknar någon slags genomsnittlig normalhöjd. Nån som vet?

Det irriterande är att det är väldigt många rosor som befinner sig kring det magiska strecket 120 cm, (150 enligt FL). Och eftersom jag letar efter rosor som inte blir högre än 120 så är det väldigt många som utgår direkt om jag följer FL.
kerstin z5-6
Ett kan du vara säker på du kommer aldrig att hitta en ros som garaterat inte blir högre -eller lägre än tex de angivna 100 cm.Måtten är ytterst ungefärliga
Som med allt levande smile.gif
Riddarsporre anges till 150 - men 250 är inget ovanligt här i norr ...
man får helt enkelt odla o prova
Dessutom måtten anges ibland i den höjd de anses bli vackrast ...de kanske gillar låga rosor i danmark? smile.gif
Kajsa
Danmark har väl en gynnsam zon och rosorna borde bli högre där, än längre upp i Sverige. Skåne och Danmark kanske är samma zon 1-2 lite grovt ?? I LÅG del 2 står om Peace, Super star, Aloha, rosor som i Danmark och Skåne blivit 3 m höga/ och gamla, då odlade under bästa förhållanden. Det bästa är att sitta med " Rosor från nordiska trädgårdar " framför sig när man ska beställa på postorder, ibland smyger det in fel i deras angivelser. Men hur höga rosorna blir måste beror på mycket, som skyddande murar, häckar, blåsiga lägen, var i Sverige man bor, leriga/sandiga jordar, hur man sköter rosorna/ gödsel/ sjukdomar osv.
Sommartorparn
Jag utgår från att danskarna har annat sätt att räkna, eftersom skillnaden är så genomgående. Vore intressant att veta hur dom räknar.

Hur vet man att LÅG har rätt om allt?
kerstin z5-6
Det vet man inte , men någon liknande invertering av rosor i nordiskt klimat /med ett så pass vetenskapligt och seriöst upplägg finns inte att uppbringa i modern tid
Böckerna är utgivena även på Danska
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon