Full version: ställe i holland
fleischer
hejsan!

Jag har fått en idé. Jag hade tänkt att åka till holland för att handla växter. Jag har fått för mig att priserna kan vara låga där (även om jag inser att det inte betalar resan, men man ska ju ha trevligt här i livet också). Nu undrar jag, stämmer det att priserna är låga? coh, viktigare, är det någon som har bra tips på ställe i holland man kan åka till och handla till riktigt låga priser? Gärna något ställe som har webadress...

med vänlig hälsning, och stora förhoppningar


Håkan Fleischer
www.fleischer.se
Agger
Jag kan höra mig för, har en kompis som bor där.

Jag beställde med henne en gång, som hon hade med sig upp hit. Det var en liten trälåda med lite olika sorters lökar. Den var då inte så värst billig, drygt 300 spänn. Vet inte om det har med euron att göra.

Holland är ett trevligt land, åk dit ändå. Jag har varit där. (fast det var efter tulpanerna hade blommat).

Som sagt, jag ska höra mig för, kan ringa henne idag.

Jag återkommer smile.gif
fleischer
hejsan!

Det tackar jag för. Lite mer specifikt.. vi har en slänt som är ganska brant, som vi funderar på att sätta en mängd växter i (förmodligen något lågkrypande som kan täcka upp ordentligt... nåt med röda bär, kanske nån oxelbär??)... sådant söker vi för tillfället

men som sagt, holland är ju trevligt ändå.. man kan ju alltid köpa gräs (det DÄR var ett skämt)
solkatten
Du har ju alltid blomstermarknaden i Amsterdam.
När jag var där för ett par år sedan kostade 3 påsar tulpanlökar 10 Euro. Jag köpte klängrosor har för mig att det också var 3 för en tia.
När du kommer till blomstermarknaden så köp inte i första ståndet, detta är ju även en turistfälla så gå fram och tillbaka och kolla priser och sorter.
Ska du köra bil kan du ju ta med dig mycket hem, till skillnad mot mig som flög. Men försök söka på nätet efter plantskolor i Holland, rapportera gärna tillbaka här med vad du hittar.

p.s.
när jag var där runt midsommar hade de en helg med öppna trädgårdar.
fleischer
hejsan!

var hittar jag denna blomstermarknad? alltid öppen? vissa dagar? vi kör kombi så vi kan få in riktigt mycetlll. klängrosorna, var det bra kvalitet? vi hade annars tänkt att importera från england, dryga 10 euro styck
solkatten
Ja, du, hitta dit... man kan gå eller ta spårvagn, ligger vid en kanal laugh.gif
ligger centralt i Amsterdam, tror den är alltid öppen (det är ju en turistfälla) kolla med turistbyrån eller kolla upp det på nätet
det var säkert bra kvalitet på rosorna om man planterat dem direkt man kom hem och i backen, inte i spann med en veckas regnande... sad.gif
Jag köpte två lila och en vit, den vita klarade sig, men jag vet inte om den kommer att klara den här vintern (står fortfarande i en spann)
Jag har för mig att jag såg 6 eller 7 olika sorters lavendel (här kan man bara hitta en)
solkatten
Sökte lite på nätet och hittade detta:
groups.msn.com/Amsterdamsidan

Där står bl.a.
Blomstermarknad - Singeln. Ligger utmad kanalen Singeln mellan Mynttornet och Koningsplein. Här ligger blomsterhandlarna på rad och du kan köpa snittblommor, krukväxter, lökar och tillbehör. Det finns även en hel del sovenirer i 'tingel tangel kategorin'. I en butik bredvis blomstermarkanden finns Christmas Shop som säljer julsaker året runt.

Amstel Kerk - blomstermarknad varje måndag mellan ca kl. 9.00 - 15.00. Här säljs främst plantor och krukväxter. Marknaden ligger på ett torg vid Prinsens Gracht bakom Amstel Kerk. Området är även värt ett besök för sina vackra hus och kanaler.


Här är liten länksamling:
http://www.whenwherego.com/se/guide.cgi?to=AMS
Agger
Hej igen!

Har pratat med Holland, det finns betydligt billigare ställen än blomstermarknaden i Amsterdam, det är ju ganska känt och kan hålla höga priser. Sök mindre kända. När jag var där så fanns det ju blomsterförsäljare på ALLA marknader, och marknader kryllar det av där, så du hittar säkert något. Du får nog ägna en dag eller två bara till att jämföra priser.

smile.gif smile.gif smile.gif
mulle
Glöm inte att man i Holland också hittar mer sällsynta växter. Heuchera sortimentet lär t.ex. vara mycket spännande!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon