Margith
Hjälp mig, jag har slut idéer!
Jag har tänkt anlägga en 3-kantig rabatt, där 2 sidor ska kantas av buskar som i första hand ska fungera som insynsskydd.
För att inte skugga rabatten alltför mycket måste den slutta ut mot kanterna. Jag har en idé om att bygga upp den här av 3 olika sorters buskar.
I vinkeln mellan 2 sidor, där det ska vara högst skulle jag vilja ha 3 st Norrlandsschersmin, 1,5-2 m, sen, på varje sida 2-3 st... ja vaddå? Vit Ölandstok? , ca 1 m, och sen på varje sida 2-3 st.. vaddå? Björkspirea, ca 50 cm, har jag en uppsjö av, skulle alltså gå att flytta dit... Hur låter det?
Eller har ni bättre förslag?
Buskarna får inte bli alltför yviga, alternativt ska de gå att klippa rätt hårt. Meningen är att rabatten som 'blir över' där ska jag kunna plantera de 1-åriga växter som jag känner för det året. Jag ska alltså inte behöva bekymra mig om färger. Insynsskyddet behöver därför inte blomma, men om det gör det så måste det blomma i vitt.
Nej, inga rosor i den här rabatten
biggrin.gif och inte heller plank, staket eller klippta häckar....
Har ni några förslag?
Ja visst ja, zon 6, full sol, men helt öppet för is-vindar från sjön.....
Visst har ni några roliga förslag? Sånt som jag inte alls tänkt på... jag hoppas på er!

Margith
kerstin z5-6
Jag skulle def liva upp det med ett antal rosenflockel -2 m lätt o en perenn smal häck" som dessutom blommar augusti till frost
Har den ihop med just schersmin o de löser av varandra snyggt
Sen tycker jag du ska kolla in mina berberis innan du väljer ölandstok ...
tex

Borde matcha rosenflockeln perfekt i färg .. men det är jag det -det är din rabatt smile.gif
Växter med vackert bladverk album -finns även en gul berberis
Margith
Mmhhh, jag kan riktigt se Rosenflockeln ihop med Schersminen wub.gif Ölandstok har jag aldrig riktigt gillat så Berberis var betydligt bättre, å andra sidan gillar jag inte Björkspirean heller wink.gif
Resten av rabatten hade jag tänkt ha sommarblommor i, det var därför jag ville ha något vitblommande. Men mina rabatter brukar bli rosa iaf i slutänden
biggrin.gif
Tack för hjälpen!
Margith
Heddas matte
om du ska ha sommarblommor framför kanske det kan bli lugnare med en bakgrund som inte blommar? Mörka bladverk i lugna former blir fin bakgrund och lyfter fram blommande växter bättre än blommande buskar, tycker jag. smile.gif Däremot kommer jag inte på nåt annat konkret förslag än typ idegran just nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon