Full version: Buxbom och Järnek
Eva St
När jag kom ut till sommarstugan idag och snön töat bort till viss del fick jag se att mina Buxbomssticklingar klarat sig 18 st av 18 möjliga inte illa va!
Dessutom hade jag satt tre krukor med sticklingar av Järnek som jag tog från jobbet och woaw alla tre hade klarat vintern i alla fall så här långt

Snacka om växtlycka
Fenja
Grattis! Så himla roligt, färstår att du är glad. Jag blir så avis på alla som bor i växtzoner där det går att odla en massa som jag inte kan här i zon 4... Visst har jag en och annan "lågzoning" i upphöjda rabatter i gynsamma lägen, men att inte behöva hålla på så måste vara underbart!
Mvh
Fenja
Eva St
Men du jag lever ju också i Västra Götaland fast i zon 2 förstås.
Fenja
*muttrar* Jo, jag såg det Eva... laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
Xelma
Har ni sett att det finns en Buxbom 'Polar' som tydligen har provodlats i Piteå? Småbladig och härdig i barfrost till -25 grader påstår Rångedala plantskola här i Skåne.
Eva St
Om man sätter en Buxbom i kruka på altanen över sommaren - hur tidigt på hösten behöver man sätta tillbaka den i landet då för att den ska klara vintern eller har det ingen betydelse att man planterat om den
fruberglund
CITAT (Xelma @ 10-03-2005, 09:01)
Har ni sett att det finns en Buxbom 'Polar' som tydligen har provodlats i Piteå? Småbladig och härdig i barfrost till -25 grader påstår Rångedala plantskola här i Skåne.

Det finns nog till och med två stycken som är härdigare än zon 3. Polar är nog härdigast av alla. Den andra jag tänker på (kommer inte på namnet) ska vara härdig t.o.m. zon 4.
zaaritha
Järnek går bra här vid Vättern, Hjo. Zon4
fruberglund
Jag har också Järnek förresten.

Gränna, zon 2-3 (tror jag)
mumsmums22
CITAT (Xelma @ 10-03-2005, 10:01)
Har ni sett att det finns en Buxbom 'Polar' som tydligen har provodlats i Piteå? Småbladig och härdig i barfrost till -25 grader påstår Rångedala plantskola här i Skåne.

Angående Buxbom Polar

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6635
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon