Full version: Gödsla fruktträd
Aja
Hej

Vi planterade körsbär/plommon/äpple förra våren så nu väntar 2:a sommaren. läste nånstanns att man kan ge dem en "kick" genom att gödsla.

När ska man göra det och med vad?

zon III

Tack /Aja
Big Gardener
För unga träd är gödsel inte så nödvändigt som tillgången på vatten. Om vattentillgången är god kan trädets rötter tillgodogöra sig de näringsämnen som finns i marken redan och är mer eller mindre hårt bundna. Vattentillgången säkrar man genom att stödvattna trädet under växtperioden de två första åren efter plantering. Dessutom skall jorden under trädet vara bar.

Gödsla är heller inte helt nödvändigt om du redan har en relativt näringsrik jord och inte för bort väldigt mycket växtmaterial från plantan i form av grenar, löv och/eller frukt.

Om du nödvändigtvis ska gödsla ska du använda långsamverkande gödelmedel helst i form av naturgödel och/eller jordförbättringsmedel, helst med lägre kvävehalt och högre halt av fosfor/kalum. Detta stärker rotutvecklingen och säkrar en friskare och starkare planta i framtiden. Kvävegödsling kan ha sina fördelar om man vill ha större frukter och kraftigare ovanjordisk tillväxt, men samtidigt har det nackdelar. Överdriven kvävetillförsel ger ofta en väldig tillväxt med ved och blad som lätt angrips av skadedjur.

Satsar du ändå på handelsgödsel (vilket jag inte rekommenderar) så ska du gödsla efter blomningen fram till kartbildningen. Därefter kan man gödsla från det att tillväxten i trädet har avstannat till och med den första lövfällningen. Då växer trädets rötter som mest och upptaget av näringsämnen är maximalt.
Hannele
Ja, det är en konst att gödsla fruktträd; för mycket gödsel ger bara bladväxt.
Hur ska man gödsla - för att inte gräsmattan tar allt?
Spett ner i jorden, ca 10-15 cm i jorden, under kronan.
Med vad? Algomin ger bra resultat efter tre år.
När? Ingen kväve efter midsommar,
jag skulle undvika konstgödsel, som Big Gardener.

För att vara på den säkra sidan, kan du låta bli att gödsla.
Själv får jag stor skörd ändå.
Cilla
Jag ser till att hålla rotområdet syrerikt genom att ta bort eller vända grässvålen och att lägga kompost, kogödsel eller att så gröngödslingsväxter som jag sedan slår och myllar ned i rotområdet.

Algomin i all ära, men att hålla gräs borta, se till att hålla rotområdet rikt på trädgårdskompost och ibland kogödsel, samt att vattna vid torka under etableringen har jag bättre erfarenhet av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon