Mina pelargonier har fått hyresgäster, det är gröna larver med tydliga ben och jättelika käftar. Storleken på larverna varierar från en cm till fyra cm. De äter upp bladen och lämnar stora hål i bladen. Larverna är vackert gröna och segmenterade. Vad är detta ???
Åsa, mälardalen zon 2
03-11-2002, 09:58
Jag gissar grönsaksfly de brukar finnas på det mesta i trädgården de brukar även gå på pelargoner och de stämmer in på din beskrivning. Enklaste sättet att ta bort dem är att skaka eller slå på plantorna då trillar de ner och kan bli dödade.
Monique
03-11-2002, 12:58
Tack för svar, hur förökar de sig ? Har jag hela samlingen av pellisar smittad? Räcker det med att ta död på de synliga "små" krypen.
Åsa, mälardalen zon 2
03-11-2002, 20:56
Grönsaksfly är en fjärilslarv. Tar du bort alla larver du ser den närmaste tiden så är problemet ganska snart borta. För att det ska kunna bli ännu fler så måste larverna bilda en kokong, utvecklas till en vuxen fjäril och para sig och lägga ägg på växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.