Full version: Amerikanska blåbär
asynja
Jag skulle vilja ha ett par/tre buskar av amerkanska blåbär i trädgården till sommaren och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med lite information. De ska väl stå surt, har jag förstått, så hur bereder man jorden då? Hur tätt/glest bör de stå?

Jag har tänkt sätta dem i söderläge på en plats där det tidigare stått en stor gran, men det är ingen skogstomt. Blåsippor verkar trivas där.
kristerh
Jag har planterat mina i vanlig jord och de verkar trivas,
det tar några år innan du kan räkna med mycket blåbär, några få bär om året kan du säkert få, mina fick ingen riklig skörd förrns på 3:e året, och då kom det desto mer.
har du riktiga blåbär i närheten är det bra för pollineringen, fast det går bra med andra amerikanska blåbärsbuskar oxså, det finns säkert någon självpollinerande art numera, annars får du ha fler buskar.
krister
Heddas matte
Annars borde väl rododendronjord fungera bra även för blåbär... däremot kanske de inte vill ha full sol, men det är jag inte säker på?!
Jan af Lisö
Jag planterade mina i ogödslad torv, blandad med jord från gropen. Sorter Northblue, Emil & Birgitte Blue (från Zetas i Stockholm)

Inga bär 1:a året, något 100 tals på Northblue andra året, några tiotal på Emil och 6 st på Birgitte. Hoppas det blir mera året som kommer. Lite förvånande, då jag såg på plantskolan att deras buskar var fulla av bär.

Enda erfarenheten hittills är att Emil är klart sötare än Northblue samt att man har för bråtton att plocka bären innan de blir 100% mogna.

Vad gäller plantering så bör de stå minst 1 -1.5 meter ifrån varandra. Jag gjorde misstaget och ser redan efter 2 år att de står för nära varandra.
---

Det finns en websida här på odla.nu om amerikanska blåbär:
http://www.odla.nu/bar/blabar.shtml
Anders zon 1
Blåsippor gillar kalkhaltig jord så om det växer sådana där du tänker sätta blåbären så bör du nog tillföra mycket torv eller rhododendronjord först för att få rätt pH-värde. Tror att det är ok med ett soligt läge bara det inte blir knastertorrt.
Hannele
CITAT (Anders zon 1 @ 15-03-2005, 09:35)
Blåsippor gillar kalkhaltig jord så om det växer sådana där du tänker sätta blåbären så bör du nog tillföra mycket torv eller rhododendronjord först för att få rätt pH-värde. Tror att det är ok med ett soligt läge bara det inte blir knastertorrt.

?? Blåsippor? unsure.gif Rhodorendronjord innehåller ingen kalk.
kristerh
CITAT (Hannele @ 15-03-2005, 10:43)
CITAT (Anders zon 1 @ 15-03-2005, 09:35)
Blåsippor gillar kalkhaltig jord så om det växer sådana där du tänker sätta blåbären så bör du nog tillföra mycket torv eller rhododendronjord först för att få rätt pH-värde. Tror att det är ok med ett soligt läge bara det inte blir knastertorrt.

?? Blåsippor? unsure.gif Rhodorendronjord innehåller ingen kalk.

Men Hannele, läs en gång till...
han skriver att om det växer blåsippor där blåbären skall planteras, så bör han byta jorden till rododendronjord som inte innehåller kalk eftersom blåbären vill ha surjord wub.gif
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 15-03-2005, 11:08)
Men Hannele, läs en gång till...

Det gjorde jag ju:
CITAT (Anders zon 1 @ 15-03-2005, 09:35)
Blåsippor gillar kalkhaltig jord
Airamya
Litet förtydligande;

asynja skrev att det växte blåsippor där hon tänkt sätta blåbären.
Anders zon 1 skrev då att eftersom där växer blåsippor så är jorden antagligen för kalkhaltig o då kan det vara bra att tillsätta annan jord.

Hänger du med nu, Hannele? smile.gif

Vår-kram från Airamya-som-gillar-charmiga-missförstånd
Anders zon 1
Precis så menade jag. Tackar för förtydligandet Airamya! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon