farbror B
Har en ek på tomten, en smal sak som är ca 5 m hög och gissningsvis tjugo-trettiotalet år.
Den ser så trött och ledsen ut där den står och jag vill gärna hjälpa den på något vis.
I år tog jag bort de nedersta grenarna, eftersom min tanke med trädgården är att man måste kunna få gå överallt utan att få grenar och kvistar i ögonen.
Eken står på den skuggiga delen av tomten, fuktigt i marken och näringsrikt.
Tar den skada av kryptallarna som planterats två m därifrån?
vad gödslar man med och behövs det?
Dzad
Vet inte så mycket om hur man tar hand om sina träd, men ekar vill väl ha mycket sol, väldrenerad och som du sa, näringsrik mark.
Skulle själva tycka det vore intressant att veta om man t.ex. kan använda kogödsel eller konstgödsel för att gödsla träden snart på våren... och vilken tid? Efter lövsprickningen?
Nyplanterade träd skall man väl inte gödsla... planterade en alm förra sommaren, och den får jag väl inte gödsla?
Karin i Västergötland
Om eken står i den skuggiga delen av din tomt, som du skrev, är det nog det som är problemet. Ekar älskar sol, och tycker inte alls om att få sin krona skuggad av andra träd i närheten. Däremot kryptallar som håller till nere på marken borde inte vara något problem, gissar jag.
Big Gardener
På vilket sätt ser den trött och ledsen ut? Ekar är träd som kan utvecklas på väldigt olika sätt och ibland stämmer inte vår idealbild av ett träd (en ek) med hur verklighetens träd utvecklas. Ek är dock ett träd som klarar väldigt skiftande ståndorter och behöver inte alls stå näringsrikt och fuktigt, utan kan utvecklas bra även på torr och mer näringsfattig jord.

Men som tidigare personer skriver är ek ett träd som vill ha mycket sol. Det är det första kriteriet man bör åtgärda. Därefter kan man naturligtvis överväga om en gödslingsåtgärd kan vara motiverad. Har eken inte tillräckligt med sol kan det vara svårt att motivera en gödslingsåtgärd eftersom det inte kommer att avhjälpa bristen på sol.

Dessutom är gödsling ett begrepp som innebär att man måste välja rätt typ av gödsel, rätt tidpunkt samt förbereda marken samt gärna sprida ut åtgärden på flera gödslingstillfällen, för att få så bra resultat som möjligt. Bättre flera små givor än en enda stor. Allt detta tar mycket tid och resultatet är ofta osäkert, hur noggrann man än varit.
krukan
Yngre ekar trivs bra i skugga, det är först när de blir äldre som de behöver mer sol. Och det tar väldigt lång tid innan de tar skada av skuggan, så man har mycket tid att åtgärda problemet. Och tänk på att om man röjer fram eken så kan man inte ta allt på en gång, då får trädet en ljuschock som kan vara farligare än skuggan var innan.

Gödning vet jag inte mycket om. Men jag tror de klarar näringsfattig mark, de blir bara mindre (tänk på krattskogar, små knotiga ekar som växer i jättefattig mark).
Big Gardener
CITAT (krukan @ 21-03-2005, 11:34)
Yngre ekar trivs bra i skugga, det är först när de blir äldre som de behöver mer sol. Och det tar väldigt lång tid innan de tar skada av skuggan, så man har mycket tid att åtgärda problemet. Och tänk på att om man röjer fram eken så kan man inte ta allt på en gång, då får trädet en ljuschock som kan vara farligare än skuggan var innan.

Det beror på vad man menar med yngre ekar. Eken är en pionjärart, vilket betyder att den naturligt växer upp i oskuggade marker. Visserligen kan eken naturligt föryngras i gräs- och buskvegetation, men det handlar om plantor som växer upp i 3-5 år i halvskugga. Den föryngras i relativt liten grad under uppvuxna träd, vilket t.ex. bok gör betydligt bättre eftersom bok är en distinkt sekundärart.

Hur menar du med ljuschock? En 3-5 årig planta skulle möjligtvis få en liten ljuschock, men inte direkt farlig om tillgången på vatten är normal. En fullt uppvuxen ek skulle troligtvis inte ha något problem med plötslig exponering.
krukan
Som jag fått lära mig måste man vara försiktig när man röjer fram överväxta träd, tex ekar i gamla hagmarker som börjat växa igen. De har vant sig vid en viss grad av skugga. Friska vuxna träd klarar sig nog utan problem, men det är väl bättre att vara försiktig.

Du har rätt i att ekar gärna föryngrar sig i öppna marker, eller kanske oftare mitt inne i tex nyponbuskar, för skyddets skull. Men nog kan de väl också stå och stampa inne i skogen, för att sedan ränna iväg när det blir en lucka i krontaket. Jag håller fullständigt med dig om att bok är betydligt bättre på föröka sig i täta skogar.
Karin i Västergötland
Min erfarenhet är att man nästan aldrig ser små ekplantor inne i skogen - inte ens om skogen innehåller gott om vuxna ekar. Däremot i gläntor kan små ekar dyka upp. Ekar behöver mycket sol.
Tesa
att gödsla en ek är nog inte så stor idé för jag har för mig att deras rotsystem går väldigt djupt..de har typ pålrot...därför funkar det bra att ha planteringar under även riktigt stora ekar eftersom de inte konkurrerar om "mat och vatten"
Det kom ju nån sorts "eksjuka" hit för några år sen....hoppas att den inte drabbats av det
Jag har en stor ek i min trädgård som varit lite "vissen" ett par år...löven har inte utvecklats som de ska men ifjol såg den ut som den skulle igen så förhoppningsvis så kommer den sig igen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon