Full version: Dom är här nu
Gossen Ruda


Förfäras dock ej, det är "bara" fjädermygg. Men många är dom, det här var bara en del av svärmen. Mygg när det nästan är vinter????

Förklaring finns i bakgrunden, bakom järnvägsspåret. Där kan man ana betongen runt bassängerna till Rya avloppsverk. Det är säkert så att mygglarverna lever i bassängerna och sen passar myggorna på att svärma vid den solvarma bergsskärningen.

Måste vara perfekt där för larverna, varm och gott hela året och ständig mattillförsel. Syrebrist är inget problem för dom här överlevarna.

Avslutar med en bild från trädgården, också idag.



Javisst ja, om nån undrar vad är för växt på översta bilden så är det murgröna. Om den kommit det av sig själv eller är planterad vet jag inte.
Betty
Vilka löftesrika bilder! Här får vi vänta på krokusarna till mitten av april. smile.gif
Snöflinga
JIPPI, mygg wub.gif Då är inte sommaren alltför avlägsen rolleyes.gif
zaaritha
Krokus!!
Här finns inte ens snödroppar än!
Shit.... mad.gif
fruberglund
Vilka vackra krokusar smile.gif

Vi har haft ett par myggor som vaknat till liv inomhus wink.gif
zaaritha
Har haft mygg inomhus hela vintern, blivit stucken--aldrig vart med om
förut!!
Eva i Skåne
Åhh, krokus i blom redan. smile.gif Så härligt.


Jag blev så glad igår när all vår snö regnat bort och jag såg att jag hade blommande vintergäck. Dessutom finns det små små röda skott i rabarbern, så visst går vi mot härliga tider.

Mygg har jag inte sett några ännu, men det är jag inte ledsen för. rolleyes.gif
yla
härliga bilder o mysigt att myggen klarar sej i sin egen lilla värld

snömyggor har jag sett senast igår då de va isande kallt
nu e de 9 minus men på uppgång för solen skiner därute
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2005, 22:13)
Förfäras dock ej, det är "bara" fjädermygg. Men många är dom, det här var bara en del av svärmen. Mygg när det nästan är vinter????

Åh så fint!! wub.gif wub.gif
Massor med fin fågelmat!!!!! Det måste de gilla!


Åhhh, du har redan krokus ...

Där mina krokus ska komma upp - ligger ett hårt snötäcke på ca 3 dm. Rejäl skare överst.
På dagarna är det dagsmeja, om det inte blåser småspik förstås, som "dagsmejan" inte rår på.
På nätterna är det kallt.

Inte ens tussilagon har tordats sticka upp huvudet, inte ens i södersluttningarna där det är barmark.
Berith
Usch usch usch! ohmy.gif Kommer ni ihåg mygginvasionen vi hade i somras? Vill inte ha det så i år igen, det gick ju inte att vara ute utan att bli uppäten. Vid ett tillfälle när jag smög mej ut (i långärmat och långbyxat) för att rensa lite i rabatterna fick jag 54 myggbett på mina knän. 54! Visserligen på båda knäna tillsammans men ändå.... Nej tack, inga myggor i år. huh.gif
yla
jösses berith var boor du
jag har inte alls så mycke mygg hos mej
knappt jag får ett par tre om året som biter mej
fast de förstås dom gillar juinte mej så bra wub.gif
Dzad
Förra sommaren var det väl ungefär lika mycket myggor som vanligt här tror jag... hmm.
Dock fanns det väldigt lite bromsar och de är definitivt besvärligare än myggor, och så skyr de inte solljus heller. Måste ha varit den kalla sommaren som gjorde det svårt för dem. Bromsar tycker väl om vatten också... undrar vad man kan göra för att få bort så mycket av dem som möjligt... Röja runt stugan kan man men inte kan man ju pumpa bort allt vatten från havet brevid... Nåt tips? smile.gif
Berith
CITAT (oldwolfie @ 19-03-2005, 10:28)
jösses  berith  var boor  du
jag har inte alls  så mycke  mygg hos mej
knappt  jag får  ett par tre om året  som biter  mej
fast de förstås  dom gillar juinte mej  så bra wub.gif

Säg inte att det bara var häromkring som det var ett rent h-vete i fjol? Sista dagarna i juli och första halvan av augusti var det rent oliiiidligt här. Här är Skaraborg alltså. Då när vi hade värmeböljan men ändå regnigt ibland producerades det mygg som aldrig förr. Och dom gillar absolut mej, dom har inte gjort det förut men sen ett par år tillbaka är jag deras favvo. huh.gif
yla
man får försöka ha de bra fär de insektsätare som finns så att dom äter upp dom
sländor tillexempel o fladdermöss o fåglar osv
Berith
så sant såå... smile.gif

fast det ska aldrig bli så mycket mygg igen, har jag bestämt huh.gif
Gossen Ruda
Nu är inte fjädermyggorna begivna på blodsugning, inte ens honorna, så man löper ingen risk att bli stucken men om toleransen mot äckelpäckelkryp-faktorn är låg bör man hålla sig borta. Och andas genom näsan eller hålla andan helt en stund. Men fascinerande är det, på avstånd såg det ut som ett rökmoln.

Beträffande vintern så kommer jag just från sommarstugan. Här i stan är det så gott som barmark, bara där det varit snödrivor ligger det lite snö. I Landvetter var det full vinter med ca 20 cm snö på gräsmattan och skridskoåkare på sjön. Så mycket kan det skilja på bara 2 mil. Fast det ligger 50 m högre och det gör en hel del, dessutom mycket i skugga. Att leta efter blommor där brydde jag mig inte om. tongue.gif
zaaritha
Här utanför Hjo, vid Mullsjön- var för jäkligt m mygg!!!
Jag hade stick överallt! Blev stora blemmor........ mad.gif
hera
fusk vi har fortfarande 1,5 meter snö kvar o jag är så less på snön så att jag håller på att spy mad.gif mad.gif mad.gif
lolo
Vad är det egentligen för slags mygg ni pratar om? Finns dessa i Norrland också? Låter lite jobbigt! smile.gif wub.gif unsure.gif
Berith
CITAT (zaaritha @ 19-03-2005, 20:28)
Här utanför Hjo, vid Mullsjön- var för jäkligt m mygg!!!
Jag hade stick överallt! Blev stora blemmor........ mad.gif

Skönt att det var nån mer som märkte av invasionen ifjol! Började nästan tro att jag inbillat mej alltsammans.... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon