Full version: Beskäring
Anne*
Hej. Är ofta inne på detta forumet, men har aldrig ställt en fråga.
Nu har jag ett problem som jag inte vet hur jag skall lösa.
Köpte ett äppelträd för två år sedan. Hoppade över beskäringen förra året, men nu är det dags. Har läst många böcker om detta och vi har ju stora träd som vi beskär. Men nu över till problemet: I böckerna är det ju ritningar, och då är det ju lätt, men tyvärr ser ofta ett träd lite annorlunda ut. Det står så här i boken: Om det är två toppskott skall det ena tas bort så att jag har ett kvar. Men på mitt tråd finns det inget toppskott som växer rakt upp, så att blir en förlängning av stammen. Det är två som växer upp på var sin sida av stammen. Är det då bättre att ha båda kvar? Tar jag bort en blir det ju lite snett.
Anne wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle ta bort en av de som växer i toppen det brukar inte bli bra i längden att ha 2 skott som strävar efter att vara toppskott, med tiden så kommer det skottet du spar att se mer ut som ett toppskott men lite snett kanske det blir, oftast ska man ta bort dubbeltoppar ganska tidigt på trädet för att få bästa resultatet.


Har du möjlighet att lägga in foto på trädet? då kan det gå lättare att ge tips om hur och vad som ska beskäras.
Cilla
Ett annat alternativ när det inte är ett tydligt toppskott och ett konkurrensskott utan två toppar i "skålform" är att låta sidogrenar till en av dessa bilda topp i framtiden.

Jag hade ett ympat äppelträd som från början inte hade en topp men fyra skålformigt växande toppskott där alla var av olika sort. Jag väntade på att de gav sidogrenar innan jag beskar, och den sidogren som kom mest i centrum fick bilda topp. De andra kortade jag in. Idag sex år senare ser detta helt naturligt ut, och toppen växer högre än de andra.
Anne*
Tusen Tack för svaren
Nu har jag fått lite idéer. Det ena skottet tar jag nog bort, och kortar det andra. Så får vi se hur det blir. Det kanske växer ut ett bra sidoskott som får fortsätta som toppskott. Har tyvärr inget digitalkamera, då hade det ju varit mycket enklare. Kanske en idé att investera i en, men det är ju så mycket annat som är roligare att köpa: T.ex. nya växter. biggrin.gif
MVH Anne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon