Full version: vår!
silas
ja, alltså, jag vet ju det där med frostrisk och den sjätte juni, men om man nu har en hel massa perenner stående i en frigolitlåda på balkongen, vågar man verkligen inte plocka upp dom förrän dess? de flesta ser ut att ha klarat vintern och börjar komma upp ur jorden så smått, men när vågar man egentligen plocka fram dom? måste jag ha dom i frigolitlådan, med lock och hela köret, under hela våren? allt står i halvstora krukor, 25 cm, och vi befinner oss i stockholm... jag vill ju så gärna ta upp mina blommor _snart_... (helst redan nu, men det verkar kanske lite väl våghalsigt...) wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det där med frostrisken gäller mest sommarblommor när det gäller perenner som fått vistas utomhus i frigolitlåda så är inte de lika känsliga. Om de har börjat komma upp så skulle jag sätta ut dem längs väggen på balkongen där det brukar vara varmast + lägga över dubbel fiberduk så länge. Om några veckor kan man nog ta av fiberduken, då borde de ha vant sig vid lite mera ljus mm.
Gertie
Lät intressant det här med frigolitlåda.
Kan du beskriva lite närmre?
Går det att övervintra fuchsior och
pelargonier i en sådan? Bor längst ner
i södra Sverige, och har uterum.
Fredi
Sverige är ett avlångt land. I vissa delar finns det INTE frostrisk den 6 juni.
Fredi
...och väldigt sällan den 5 maj dessutom.
silas
biggrin.gif hurra hurra, nu har jag plockat ut blommorna ur den fula frigolitlådan och kan sitta och beundra dom på balkongen. två lager fiberduk har dom fått. min frigolitlåda består, helt enkelt, av stora frigolitstycken som jag limmat ihop (finns att köpa på byggvaruhus). dom är ca 5 cm tjocka, har satt lite plast på undersidan och lagt ett lager tidningar i botten (mest för att suga upp eventuell fukt. en frigolitbit ligger över som lock (dock inte helt tätt, efter att allt visade tendenser att mögla i höstas, och jag fick veta här på forumet att jag tätat för mycket....) med en liten bit presenning över (jag har inget tak på balkongen, nämligen). om man kan övervintra pelargonier och fuchsior i vet jag inte, men för mina blommor (nejlika, humle, kattmynta, vallmo) verkar det ha fungerat utmärkt, trots att det var rätt kallt här ett tag (bor i stockholm). laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon