Full version: Nu är det spännande
Kattgräs
Snön smälter bort och det börjar sticka upp lite grönt här och var. Blåsippeblad, smultronblad, maskrosblad tongue.gif , en och annan lök.

Spänningen stiger i takt med saven. Nu är det mycket på gång.

Vilka fröer var det nu som åkte ut i höstas? Och var i hela friden satte jag dem? blink.gif rolleyes.gif
- Jo, alpklematis både i kruka och direkt i jorden under trädet. Och nog satte jag väl ut både hålrot och våradonis i kruka i rabatten vid staketet? Eller var det några andra frön? wacko.gif Spännande är det i alla fall!

Vem kommer vinna fajten om rabatten i år? Växterna eller rådjuren? Måste skriva upp Rå-Odör på inköpslistan. Det vore trevligt att slippa söndertuggade växter. Om de åtminstone tog maskrosorna och kirskålen? De har varit här och ätit av den gamla fallfrukten och av vinbärsbuskarna hela vintern. Alla tre rådjursrackarna. Så de hittar ju hit...

Kommer häcken att ta sig? Den har fått en rejäl föryngringsbeskärning, började bli gles nertill så det var dags. Nåja, det visar sig väl framåt hösten.

Blir det någon blom på äppelträden i år? Jag har inte beskurit dem än, har helt enkelt varit för kallt och så har jag inte hunnit. Men det är nog ingen panik, jag kan kapa lite i höst.

Hoppas att Fairy-rosen som inte mådde bra i somras, har klarat vintern. Och att de andra skjutit mer skott, så att de inte blir så kala i mitten. Men rabatten är just nu överhopad med snö, så jag får hålla mig i minst ett par veckor till - om det inte blir 15 grader varmt förstås! biggrin.gif

Vad är ni mest spända på att få se nu i vår och i sommar?
Dzad
CITAT
Vad är ni mest spända på att få se nu i vår och i sommar?


Om, och hur bra mina trädfröer gror... smile.gif
Alltså, det är jag mest spänd för... men roligast blir väl att få planera och jobba vid sommarstugan... mycket skogsmark runt omkring som jag med det här året som början kommer att röja i.
Dock vill jag inte att det ska se ut som någon perfekt villaträdgård, så det blir inga stenbelagda stigar och annat sånt... Mer som en märklig ädellövskog/trädgård som blandas ihop med många stora tallar, en del granar, björkar, rönnar och så klart alarna vid stranden. Kan ju inte och vill inte ändra om hela allt så det inte passar in i miljön.
Fast just nu är det i princip ett hus, lite gräs runt omkring och vanlig barr/lövskog och så ser det ju ut på alla andra ställen i skogen... så så vill jag inte ha det heller. smile.gif
Men om jag först och främst får bort alla grenar, ris, buskar och annat som växer runt de stora träden så får jag se sen hur mycket och på vilka ytor jag skall införa planterade träd.
fruberglund
Hur alla mina 181 lökar jag planterade i höstas blir...ska nog också köpa nåt som avskräcker rådjuren annars lär jag nog inte få se dem smile.gif

Och hur mina nya klematis jag köpte i höstas blir när de blommar.

Och såklart mina 10 rosor som kommer i april, de längtar jag efter, ska sätta igång med rabatten så fort tjälen går ur smile.gif
Yin o Yang
När snön - rättare sagt isen - äntligen försvann från nästan hela trädgården smile.gif så dök det upp snödroppar och blåsippor wub.gif . Precis som Fru Berglund är jag nyfiken på hur min lökplantering kommer att bli tongue.gif . I mina nya pallkragar väntar vitlöken och i grönsakslandet finns små, små knoppar i rabarbern sleep.gif . Nog är våren på gång, eller... wink.gif . Ooops, höll på att glömma, det är redan gröna blad på min stockros, som klarat även denna vinter biggrin.gif
Kattgräs
Visst är det spännande! wub.gif

Jag gillar den här förväntansfulla tiden, det är för tidigt att börja gräva (snön ligger kvar), men det är tillräckligt varmt för att vintern ska ge vika!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon