parloner
Hej

En ack så irriterande, återkommande ovana. Mitt hus ligger alldeles utmed en by-väg. Förbi passerar hundägare och inte alltför sällan låter man hundarna bajsa på den smala gräsmatta som jag har mellan staketet och vägkanten. Eftersom det är rätt trist att behöva ta bort eländet innan jag klipper gräset undrar jag nu om det finns nåt knep för att få hunden att välja bort mitt område. Ja, jag vet att man borde samtala med hundägaren men det låter sig inte alltid göras.

Finns det nåt man kan strö/hälla ut? Nåt som hunden tycker luktar illa så att den väljer bort mitt område?

Mvh
Pär mad.gif
Kakaduan
Ett tips (som nog inte är möjligt av utrymmesskäl, men som kan tjäna som inspiration, kanske)...

I närheten av mig finns en tomt som har en liten trekantig gräs-snibb utanför. Det är kommunens mark, men de som bor där har satt ut en liten soffa som det står "filosoffan" på och som vem som helst kan sitta på. På en liten trevlig skylt (klassisk modell nedtryckt i marken) intill står det någonting i stil med "gärna hundar, men inte hundbajs här". Minns inte riktigt. En liten trevlig skylt i positiv ton kanske du får rum med?

Men visst blir man både ledsen, arg och trött på alla hundägare som inte plockar upp efter sig. sad.gif

En jobbarkompis till min pappa såg hur en man lät sin hund bajsa precis utanför grinden varje morgon. Han gick ut och bad mannen plocka upp men fick bara svordomar till svar. Då tog han reda på var karln bodde och började han samla all skit i en sopsäck och efter några månader gick han till mannens hem och tömde säcken utanför den grinden. Sådant där önskar man att man kunde göra ibland. smile.gif

Prova strö ut ordentligt med malen peppar!

Kakaduan
mulle
Min grannes hundbajs hamnar i rabatterna! Utmärkt gödsel!
Mulle
Xelma
Kakaduans tips var fint. Hoppas folk förstår och respekterar.

Jag har turen att min hund aldrig bajsar om hon inte sitter ihopkurad under någon buske. Jag bar henne alltid till skogsdungen som valp, är säkert därför som hon inte gillar öppna platser, typ gräsmatta, som toalett. Bra i trädgården också, aldrig risk att kliva i det utom om man beskär buskar, förstås wink.gif Men det försvinner snabbt i rabatterna, det räcker med lite regn. Annars gräver jag ner det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon