Full version: Ta bort gräsmattan
violina
Jag flyttade till en ny trädgård i vintras och den består av en gräsmatta på framsidan, en på baksidan och en häftig grässlänt däremellan. Nu är jag inte så road av just gräsklippning och planerar att ta bort gräset på baksidan(norr) och slänten för att lägga dels singel och dels marktäckare (woodland). Är det någon som vet ett bra sätt att ta bort gräset på mer än att gräva för hand. Finns det specialmaskiner att hyra, eller är det bara att plocka fram spaden? huh.gif
Xelma
Jordfräs kanske?
kerstin z5-6
Det finns specialmaskiner att hyra -är den i gott skick kan den tom gå attt sälja ?
Om inte kan du täcka med markduk/ev självkomposterande och singeltäcka ytan .. hål för träden o upphöjda rabatter i övrigt
violina
Det där med markduk ska jag nog prova. Det blir ju lättast. Gräset borde ge upp efter en säsong, det dog iallafall efter ungarnas bassänger och tältningar i vår gamla trädgård. tongue.gif Tack för tipsen.
kerstin z5-6
Så gjorde jag själv för tre år sedan -fungerade väldigt bra -geotextil -byggvaruhus -7 kr kvm ca på stor rulle + grus
solkatten
Lägg ut sättpotatis, lägg på ca 50 cm halm, i höst skördar du potatisen och och har en färdig jordplätt som du inte behövt gräva.
bergslagen
Maskarna kommer tacka dig genom att hålla jorden "mullig"!
Jordfräs tycker maskarna man ska undvika.
M
tackset
Väldigt gammal tråd men dökupp när jag sökte på jordfräs. Vi har spanat in ett företag där privatpersoner hyr ut sina trädgårdssaker. Tänkte pröva att hyra från dem när det blir lite varmare ute. Jordfräsar att hyra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon