PatricTille
I väntan på sommaren och att alla härliga blommor ska slå ut så skickar jag denna bild på min Kinesiska buskpion.

På lördag ska jag elda grenar. Ska bli skönt att rensa ut det gamla och få in årets kollektion av växtlighet.

Patric

Helen i Piteå Zon 5
Så vacker, Grattis till den! /Helen
Ann-Sofi i Uppsala
Underbar!!! Den hamnar direkt på önskelistan!
Kajsa
Suck vad fin, man ser lite grövre grenar där bakom blomman, är den gammal, hur hög ?? biggrin.gif
AnnammA
Under åren som gått har det blivit en del buskpioner köpta och planterade.Min äldsta är rosa och blommade med 7(om jag inte minns fel...)jätteblommor förra året. Det ska bli spännande och se hur många det blir i år, för i år var det relativt sträng vinter här nere i Skåne. Sen har jag en annan rosafärgad, som blommade för första gången förra sommaren med en jättestor blomma. Sedan har jag tre till... En som ska bli gul(som jag köpte på rea - det är väl därför inte den har blommat...)och den hoppas jag på i år. Den andra ska bli mörk. Det var en planta som planterades för en del år sedan, man aldrig kom, och en av barnen råkade dessutom trampa på den. Men så förra året, såg jag några blad som stack upp, så då grävde jag upp den, och fann att det blivit två plantor...Jag satte bägge i kruka på tillväxt, och krukan fick stå längs husväggen. Under denna vintern har den fått stå i kallväxthuset. Nu är den tillbaka längs husväggen, och där är rejält med skott på plantorna, så om några veckor tror jag att jag skall plantera ut den största plantan i rabatten och kanske, kanske vill den blomma i år... rolleyes.gif
Min tredje är vit, enkel och skall dofta. Tyvärr var jag tvungen att flytta på den i höstas, när vi bytte fönster, och för tillfället, ser den rätt så torr ut.(Den var också rätt så hårt driven i blom vid inköpet.)Ev ska jag nog kruka den och se om det kan komma något då.
Kontentan av det hela: Det tar en del år innan man får sina buskpioner till att blomma, beroende på hur stor plantan är då man köper den(priset!), så är man sugen på en buskpion ska man inte vänta för länge med inköpet.
Men den är väl värd att vänta på/längta efter, och jag myser av att gå och räkna alla ev blomskott som börjar rödna på våren. wub.gif

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon