Full version: Lavendel
Chrihanna
Jag köpte en lavendel på stam härom dagen som jag tänker ha på min balkong. (söderläge). Har ingen erfarenhet av lavendel sedan innan, vad bör jag tänka på?

Växten är som ett klot och längst upp skjuter det fina skott. Kan jag ta dem och sätta i vatten? Eller är det där blommorna kommer?
kristerh
Den tål torka ganska bra, sandblandad jord, soligt, blommorna kommer på de långa skotten.
krister
Chrihanna
Tack Kristerh. Vet du (eller ngn annan) om lavendeln tål ev frostgrader, kan jag låta den stå ute även under natten nu?
Diabolique
CITAT (Chrihanna @ 01-04-2005, 16:37)
Tack Kristerh. Vet du (eller ngn annan) om lavendeln tål ev frostgrader, kan jag låta den stå ute även under natten nu?

Lavendel ska ju gå att övervintra utomhus, men jag skulle inte utsätta en ny planta för frostnätter, om den är förvarad inomhus när du köpte den.

Om man köper växter som är placerade utomhus dygnet runt på den plats man köper den så behöver man ju inte oroa sig. Men jag har hört att många inte sätter ut sina perenner i trädgården första året förrän risken för frost är totalt borta.

Det verkar som om min lilla lavendelplanta har överlevt vintern på balkongen, men vi får se...
KURT
Har man möjlighet att gräva ner krukan på hösten så ökar det chansen att den skall överleva vintern. Annars bör man skaffa så stor kruka som möjligt, allt för att minska temperaturvariationerna i jorden.
Chrihanna
CITAT (Diabolique @ 08-04-2005, 00:14)
Det verkar som om min lilla lavendelplanta har överlevt vintern på balkongen, men vi får se...

Har du några bilder? Är så nyfiken på hur lavendel ser ut efter den "legat i dvala". Jag har inte så stor erfarenhet än av odling men det är ju så roligt att lära sig!

Jag kan berätta att jag ställer ut min lavendel på morgnarna på balkongen och tar in den över natten. Skotten som är på blir bara fler och längre. Hur långa kommer de att bli? När kommer lavendeln att blomma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon