Ann-Sofi i Uppsala
Hej!

Har någon erfarenhet av det fantastiskt vackra lilla vårkörsbärsträdet Prunus 'Accolade' i zon IV? Jag har läst olika zonangivelser - ibland upp till zon IV, ibland bara upp till zon III. - Och ni som har det, hur ser det ut sommartid - skir grönska eller tät?
andreas i uppsala
Ann-sofi, bor du i Uppsala så bor du officiellt i zon III (om inte i zon II) tongue.gif
Ann-Sofi i Uppsala
CITAT (andreas i uppsala @ 01-04-2005, 22:12)
Ann-sofi, bor du i Uppsala så bor du officiellt i zon III (om inte i zon II) tongue.gif

Hej, Andreas i Uppsala - jag har alltid sett zon III-IV på zonkartorna, och jag bor i norra delen till råga på eländet, så 4 är vad jag räknar med. Eller har klimatzonen dragit sig norrut - läste nyligen att zongränserna flyttar sig någon mil norrut per år. Något litet gott kanske man hinner få ut av växthuseffekten trots allt...

Har du zon 2-växter själv som funkar i denna stad?

Ann-Sofi i Uppsala (som nog bestämmer mig för att jag bor i zon III i alla fall - det blir mycket roligare så)
andreas i uppsala
jag har zon -2 växter i min trädgård och de mår fint biggrin.gif Det där zonsystemet ska man ta med en nypa salt.

Jag bor i södra Luthagen, var bor du? Staden mildrar väldigt mycket, att vår stad skulle ha sämre klimat än skogarna kring Sigtuna är för mig helt orealistiskt
Ann-Sofi i Uppsala
CITAT (andreas i uppsala @ 01-04-2005, 22:40)
jag har zon -2 växter i min trädgård och de mår fint biggrin.gif Det där zonsystemet ska man ta med en nypa salt.

Jag bor i södra Luthagen, var bor du? Staden mildrar väldigt mycket, att vår stad skulle ha sämre klimat än skogarna kring Sigtuna är för mig helt orealistiskt

Jag har min lilla trädgård nordväst om Stabby, så det är nog lite dragigare där än i södra Luthagen - men håller helt med dig om att man inte ska stirra sig blind på zonkartan. Blev inspirerad av att höra om zon 2-växterna i din trädgård! Vem vet om jag inte kommer hem med blåregn och magnolia efter nästa plantskolebesök?
andreas i uppsala
magnolia och blåregn har funnits på botan sen 1800-talet typ. Blåregn har jag här. Magnolia är väldigt vanligt, finns ett som snart börjar lbomam här på min gata, mycekt fint ex smile.gif
Jag odlar inte zon II växter, jag struntar fullkomligt i det där och det funkar bra, väldigt bra tongue.gif
Annat som växr i botan är frilandshibiskus. den har växt där sedan 70-talet och den ska bara gå till zon I, samma sak med yucca. Officiellt är det zon I(II) växter men på botan har de växt ute och blommat varje år sedan 30-talet.
Jag har pratat lite med dem och de ska plantera fikon så fort jag givit dem en liten stickling från mina friladsfikon smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon