Em_I_Am
Jag har köpt två stora fyrkantiga plåturnor som ska få bli hem åt två änglatrumpeter. Men det blir ju ganska mycket jord runtom och min fråga är om man kan plantera något annat runt ängeln. Kanske något som väller över kanten som tex silvernjurvinda eller något rikblommande lågt?
Eller tar dem plantorna för mycket utrymme för änglarna och vad skulle tåla så mycket vatten o gödning?
wolkenkrabber
jag tror snarare på att änglarna skulle förgifta njurvindorna,
Fenja
Jag tror att det funkar utmärkt, jag har oxalis, petunior, lobelia under mina och alla lever och frodas.
Mvh
Fenja
Em_I_Am
CITAT
jag tror snarare på att änglarna skulle förgifta njurvindorna,

Finns det någon växt vars gift går ut i jorden? Verkar inte så troligt.
Em_I_Am
Tack Fenja! Då kommer jag helt enkelt bara välja något som inte har för stort rotsystem o som tål en hel del vatten smile.gif
Smekajsa
Jag har min ängelpängel i en stor gammal rostig lövkorg

och ifjol satte jag i ett par njurvindor

och det funka perfekt wub.gif wub.gif
Em_I_Am
Smekajsa: Ooooo vad fint det låter! Har som sagt stora svarta zinkurnor som är fyrkantiga. SNYGGT med njurvinda över kanten mot det svarta med har jag tänkt wub.gif Vill börja NUU! Men har inte ens fått änglarna ännu. biggrin.gif
fredos
Främsta problemet är att trumpeterna vill ha så mycket näring i jorden så att man lätt övergöder de samplanterande växterna.
mulle
Jag upprepar mitt tips från en annan tråd:

Jag vill dela med mig ett bra sätt att hanteras med den enorma rotmassan som änglatrumpeterna producerar...
Borra stora hål i en plasthink, plantera ängeln i hinken i en betydligt större kruka eller låda. Fyll på med näringsrik mylla så att hinken göms.
Då hösten kommer lyfter man upp hinken, skär av rötterna som sticker ut och så har man en bärbar planta att föra till vinterförvaret!

Mulle
Margaretha
Du menar hål i bottnen eller hål lite varstans? Jag tänkte på hur man ska kunna vattna igång ängeln inomhus om det står fontäner ut genom sidorna av hinken.

Lite dum fråga kanske!?!? sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon