Lewen
Vilken häckplanta ska man välja av dessa två.
Vilken växer upp snabbast, vilken blir tätast m m

Mvh
L
KURT
Åk runt i ditt närområde och titta på uppväxta häckar (gärna under olika årstider). Hur fort den växer och hur tät den blir beror bla på vilken del av Sverige häcken växer. Sedan blir ju alltid en bladfällande häck (avenbok) mera livfull, eftersom dess färg ändras under olika årstider.
Lewen
Ok, men det är nån av dessa två jag väljer mellan. Jag bor i zon 1-2.

Nån mer med erfarenheter av dessa?
Lewen
Inte någon som har erfarenhet av dessa två....

Vilken ska man välja?? Fördelar/Nackdelar....
Monica K
Hej!

Jag hörde häromdagen att det var en väldigt stor prisskillnad på avenbok och liguster (avenbok dyrast), jag tror att det var p g a att avenboksplantorna är större. (Min make hade pratat med en kollega som skulle anlägga ny häck runt tomten och just valt mellan dessa två växter.) Att avenboksplantorna var större skulle också medföra mer jobb vid planteringen, eftersom de helst skulle ha någon form av stöd den första tiden.

Vidare har jag läst att ligusterns bär är giftiga.
Helen B
CITAT (Monica K @ 06-04-2005, 10:03)
Hej!

Jag hörde häromdagen att det var en väldigt stor prisskillnad på avenbok och liguster (avenbok dyrast), jag tror att det var p g a att avenboksplantorna är större.
.

Jag tror nog att den största prisskillnaden är på krukodlade plantor. Vill man ha avenbok för en billigare peng så ska man ta barrotade plantor. De säljs i 10-pack och de jag såg var rätt så höga. Avenbok klipper man ju inte på höjden förrän den har nått rätt höjd. Jag har blivit förtjust i avenbok. Den är tät, kan bli hög, vacker på vintern.
Lewen
Ok, låter som avenbok är det som gäller.
Såg barrotsplantor för 10st för 98:-. Borde vara en bra affär.

Växer dessa fortare än Liguster?
Unni
Jag tror inte att Avenboken är snabbare än Ligustern. Avenboken har lite svårare för lerjord har jag läst någonstans.

Själv skulle jag inte tveka, jag skulle ta Avenboken. Tycker personligen att den är snyggare.

En brasklapp dock: om det finns mycket villt i dina trakter så kan det kanske vara svårt att inte Avenboken "toppas" förrän önskad höjd! Ligustern är ju lite mer flexibel i sitt växtsätt.

Unni
Milex
Om ligusterhäcken ska formklippas ska den för att bli riktigt tät och fin bara släppas upp 20 cm om året. Det har jag läst mig till bla på detta fantastiska forum.
Det gör ju att det tar fem år för den att bli 1 meter.

Att bären skulle vara giftiga är nytt för mig. Var kan man läsa om det?
Monica K
Angående ligusterbärens giftighet.

Vissa texter säger "giftiga bär", andra säger "något giftiga bär" se bl a nedanstående länkar:

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-105.html
http://www.obergs.se/vaxtdoktorn/giftiga_bar.html
Milex
Så kan det gå. Grannen som har småbarn ville inte att vi skulle ha en måbärshäck emellan oss eftersom hon inte ville ha några växter med giftiga bär. Jag tyckte nog att vi kunde ha måbär ändå för inte lockar väl de bären till förtäring ens av riktigt små barn. Men det var inget att slåss om så vi planterade liguster unsure.gif Den är lika vacker men det var det blåsiga och skuggiga läget som gjorde att jag röstade för måbär. Jag får berätta nyheten en riktigt varm och solig vårdag, väl....

Tack för länkarna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon