Full version: Stamskada
Xelma
Har ni något tips på mitt gamla inlägg? Min klumpiga hund har sprungit ner magnolian. Precis vid marknivån är det sprucket runt halva stammen och uppåt 10 cm på båda sidorna, dvs en flaga av barken hänger lös. Det är lite olyckligt att det är nere vid marknivån med tanke på röta mm.

Ska jag låta det sköta sig självt eller skära bort flagan så trädet kan valla över? Jag har stagat upp det nu, det är ju mer en buske än så länge, men fick stöd så det får stå ifred.

Cilla
Jag hade gärna velat ge dig tips också tidigare, men jag har jobbat så lite med magnolia. Nu försöker jag ändå så kommer säkert andra att ge fler tips!

Om jag minns rätt så gjorde hunden sitt lilla trädgårdsbidrag för ca en månad sedan. På bilden ser det ut som att barken redan sluter tätt mot veden förutom i den lilla sprickan.

Om barken sitter löst skulle jag ha lindat löst med uppklippt gummisnodd för att se om barkflagan kunde växa fast igen. Är den jordig in mot veden - tvätta med vatten först.

Oavsett om den är lös eller fast skulle jag ha skuggat området genom att löst fästa en plastpåse runt stammen. Detta för att förhindra uttorkning nu när solen börjar bli stark. Plastpåsen och ev gummisnoddsarrangemang skulle få sitta till början av juni. Jag skulle inte satt plasten heltätt mot stammen utan mer härmat de "ballonger" man skapar runt en trädymp.

I övrigt skulle jag givit magnolian kogödsel samt vatten när grundvattennivåerna sjunker och markerna blir torra.

Det jag absolut skulle undvika är allt som heter lacbalsam och ympvax. Jag har provat detta på barkskador på många träd och det var sämre än när trädets egna vätskor fick hjälp genom att barken fick hjälp att sitta tätt mot underlaget.
Xelma
Det låter som bra tips. Hoppas det läker!
Big Gardener
Utmärkta tips!

Lackbalsam och ympvax ska i princip aldrig användas för annat än till just ympning eller liknande. Artificell "smörja" som ovan nämnda produkter stänger in fukt permanent i veden och ökar rötskadorna när trädet sedan vallar över såret. Det är bättre att låta trädet sköta sin egen sårförslutning.
Cilla
Ett sidospår om lacbalsam och ympvax: Jag har skurit isär en hel del av mina och andras gamla ympar. Hur väl de än växt samman så uppstår en hel del missfärgad ved och inte sällan rötor. Alla har varit förslutna med lacbalsam eller tättförslutet med vulktape.

Jag funderar på att strunta i smeten också för ymparna som ett experiment. Ska göra testympar med endast bred gummisnodd och skuggande ballongpapp över ymparna. Kanske kan man undvika mer rötskador i ymparna på detta sätt. Iallafall om man lägger bra snittytor.

I handeln säljs alla möjliga smeter som "sårsalvor" och "såtförslutning" för träd. Detta är rutten och falsk marknadsföring. Kanske är de heller inte de bästa medel för ympar!
Big Gardener
Jag har använt bred gummisnodd som jag har förslutigt hela ympen med och därefter penslat på lacbalsam utanpå. Det fungerar mycket bra. Veden är inte i kontakt med lacbalsamet förutom att jag brukar sätta en dutt i toppen på ympen så att denna inte torkar ut. När ympen har tagit sig ordentligt skär jag bort tappen.

Hur väl man lägger ympsnittet brukar annars vara A och O. smile.gif
Hannele
Maskerings-/hushållstejp har jag hört fungerar bra, den försvinner liksom.
Cilla
CITAT (Big Gardener @ 05-04-2005, 15:01)
Jag har använt bred gummisnodd som jag har förslutigt hela ympen med och därefter penslat på lacbalsam utanpå. Det fungerar mycket bra. Veden är inte i kontakt med lacbalsamet förutom att jag brukar sätta en dutt i toppen på ympen så att denna inte torkar ut. När ympen har tagit sig ordentligt skär jag bort tappen.

Hur väl man lägger ympsnittet brukar annars vara A och O. smile.gif

Så har jag alltid också gjort, och de ymparna tar sig väl men när man skär itu dem tycker jag det är rätt mycket röta och missfärgningar de första två åren. Nu ska jag testa att inte försluta med lacbalsamplastgeggamojan, och se hur de tar sig. Om de tar sig tar det rätt många år sedan att se hur missfärgningarna blir, men så är ju allt långsamt i trädvärlden också.
Xelma
Nu börjar magnolian vissna, tre grenar har dött. Barken är mjuk vid skadan så det är nog bara att gräva upp den och köpa en ny. Eftersom det är så långt ner är ingen gren pigg. Jag ska prova ta några sticklingar.
Jan af Lisö
En liten utvikning ang. kogödsel: Skall man verkligen ge magnolia kogödsel ?? Jag tittade (av någon anledning) på innehållsförteckningen på en 50 liters säck med kogödsel och såg att man blandar in 8 kg kalk per kubikmeter gödsel. Snabb huvudräkning ger att det blir 400 gram per 50 liters säck vilket jag tycket är mycket !!!

Numera gödslar jag mina magnolior främst med rhododendrongödsel på våren och PK gödsel på hösten. Då jag har gett dem mycket barr/barrföna från skogen får de en extra giva blåkorn till våren för att kompensera kväveförlusten vid barrförmultningen.

Eftersom det är så mycket kalk i kogödsel har jag slutat ge mina frukktträd extra kalk, de får nöja sig med 1/3 säck kogödsel och då får de även 130 gram kalk. Det borde räcka, eller tänker jag fel ???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon