Full version: Syrenhäck
Lewen
Hej Hej

Nu har frugan ändrat sig igen. Förut ville hon ha en Liguster eller Avenbokshäck, nu vill hon ha en syrenhäck. Hmmm tjejer..........

SÅ till min fråga igen: Skall syrénen klippas något om man köper en barrotsplanta, eller ska den växa till ölnskad höjd och sedan beskäras?
Gillar rådjuren att äta av denna planta?


Hjälp en rådvill man och en mins sagt omväxlande fru......
KURT
Syrén tål att beskäras hårt, så man behöver inte släppa upp den innan man beskär den. Men om man beskär den regelbundet så brukar den ju inte blomma något. Om man klipper strax efter att de har blommat så kan de ha tid att hinna etablera nya blommknoppar så att de blommar nästa år.
Nicolina
Vi har haft våran syrenhäck i tre år och den får faktiskt stå ifred för rådjuren, än så länge peppar peppar..... det har hänt att de gått på var sida om häcken och ätit från backen men inte på syrenen
Cilla
Barrotad, nyetablerad syrén bör stå flera år obeskurna meda de etablerar sig på växtplatsen. De förökar sig inte i första hand genom att grenarna fördelar sig utan genom rotskott. För att den ska kunna skjuta rotskott måste den ha utvecklat rotsystemet och fått ett antal år på nacken.
SannaLasso
CITAT (Cilla @ 23-04-2005, 12:23)
Barrotad, nyetablerad syrén bör stå flera år obeskurna meda de etablerar sig på växtplatsen. De förökar sig inte i första hand genom att grenarna fördelar sig utan genom rotskott. För att den ska kunna skjuta rotskott måste den ha utvecklat rotsystemet och fått ett antal år på nacken.

Kan man gräva upp rotskott och flytta till annan plats?

Jag har en gammal syrénberså som blir bredare och bredare pga rotskotten. Nu funderar jag på att sätta en s-häck (eller åtminstone försöka få upp några s-buskar efter en låg stenmur mot ena grannen - kan jag ta rotskott och använda dem som häckplantor? Vad ska jag ha för jord? Kan jag sätta skotten direkt på nya växtplasten eller måste de rota om sig i kruka först?
Sommartorparn
Rotskott går bra att sätta direkt på växtplatsen. Om skotten är små kan det ta ganska många år innan det blir något av häcken. De första åren går åt till att utveckla rotsystemet. Om växtplatsen är sådan att det är svårt att hålla undan gräs och ogräs, och om skotten är mycket små, så kan det vara en fördel att låta skotten växa till sig i en rabatt dom första åren för att vinna tid. Men nödvändigt är det inte. Glöm inte att vattna!
SannaLasso
Tack så mycket för svaret, Sommartorpare. Jag provar några olika sätt (frön också) och ser vad som händer - försöka duger! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon