Full version: ny granhäck
pluppan
hej
jag är lite av en novis vad det gäller trädgårdar och behöver lite tips
vi har en ganska stor tomt som jag nu tänkt att sätta granhäck runt.
vi har en del tillträde till skogar runt om och där växer det ju en massa småtting granar. kan man ta dessa och plantera eller ska det vara någon annan sorts gran som man köper hos trädgårdshandlaren???
marken vi ska plantera i har fram till i fjol varit åkermark. denna mark är väldigt sandig coh vi bor i borlänge dalarna.
hur ska vi nu plantera för att granarna ska gilla läget???
ska man blanda i något ? vattna mycket i början? hur tätt sätter jag plantorna?
hur ska jag sköta den för att den ska bli bred och fin och ca 2m hög till slut?
snälla ge mig lite tips
tro mig- jag behöver det
tacksam för svar
Gossen Ruda
Börjar ge lite svar, skriver jag något dumt så kommer säkert nån och rättar. tongue.gif

Det är alldeles utmärkt att ta smågranar i skogen om du får lov. Dom är anpassade till just det området. Sandig åkermark låter som mums för granar, bara det inte är för torrt. Därför måste du vattna ordentligt första året. Det syns inte på granen att den torkar förrän det är för sent. 3 plantor per meter brukar bli bra. Klipp på sidorna så att grenarna grenar sig och häcken blir tät. Släpp ut den lite varje år. Klipp aldrig in på barrfria grenar, granen har svårt att bryta på äldre ved. Klipp på toppen först när den har rätt höjd.
pluppan
tack för snabbt svar
glömde att fråga när jag kan plantera
jag har hört att våren är det bästa och absolut inte på sommaren då de sägs torka ut
men........när är våren??? är det alltså ok att plantera så fort man kan gräva trots att det blir minusgrader på natten
Gossen Ruda
Våren så fort tjälen gått ur marken. Sent på hösten är inte så dumt heller. Vintern går också bra om det inte är fruset. Sommaren är olämplig pga att vattenupptagningen inte funkar helt efter flytten. Om det går att skugga dom nysatta plantorna mot solen är det ett plus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon