Full version: Måbär
Virgo
Hur förökar jag måbär enklast och snabbast nu?
KURT
1. Rotskott

2. Avläggare


3. Sticklingar

Vill man vara säker så kör man flera metoder parallellt, men det enda försonande jag kan se med måbär är att den brukar bli grön mycket tidigt på våren, annars är den ju inte så rolig.
mulle
Vaddårå... Måbärsbuskar är ju yviga och vackra och fina på besvärliga platser som andra buskar ratar!
Mulle
Anna_Panna
Vad är det för fel på måbär? Vi funderar på en måbärshäck, men har inte riktigt bestämt oss ännu. Den verkar enkel och bra, tycker jag. Och ska visst grönska tidigt på våren.

Men, än har vi möjlighet att ändra oss!
Hannele
CITAT (KURT @ 13-04-2005, 13:18)
annars är den ju inte så rolig.

Måbär passar bra till formklippning.

Drake.

Måbärshund och hund.
Milex
Häftigt Hannele smile.gif
Virgo
Går det att skära av grenar och sätta dom i vatten tills det kommer rötter och sen plantera?
Cilla
Det är lättare att få rötter med Kurts tips. Att sticka vedartade växter i vatten är nästan alltid det sämsta sättet att få fram rötter, även om det går på de mest starkväxande arterna. Om man väljer sticklingförökning (som inte är lika säkert som avläggare) är det bättre med sandblandad, ogödslad jord (såjord i handeln) eller ren sand (som man vattnar).
Hannele
CITAT (Milex @ 13-04-2005, 18:28)
Häftigt Hannele   smile.gif

Ja, visst är det det! En berömd trädgård i Skåne.

Man kan stoppa måbärssticklingar direkt i jorden.
Virgo
CITAT
Man kan stoppa måbärssticklingar direkt i jorden.

Då ska jag göra det, med lite olika sorters jord. Ska även testa som Kurt skriver.

Då får jag se vilket som gav bästa resultat
KURT
CITAT (Virgo @ 14-04-2005, 00:32)
CITAT
Man kan stoppa måbärssticklingar direkt i jorden.

Då ska jag göra det, med lite olika sorters jord. Ska även testa som Kurt skriver.

Då får jag se vilket som gav bästa resultat

Avläggare är ju säkrare, men man kan ju få många fler plantor med sticklingar, om man sköter dem så att de rotar sig.
Virgo
Jag ska klippa av en massa p häcken och har en massa tomma krukor, så det blir nog en måbärhäckodling. Det finns en massa "hål" i häcken så jag ska trycka ner några grena utefter marken. Ska bli intressant hur det hela utvecklar sig.
Tack för svaren och det är ju roligt att även ställa en fråga och få svar av kunniga "häckar" laugh.gif
Hannele
CITAT (Virgo @ 14-04-2005, 11:47)
Det finns en massa "hål" i häcken så jag ska trycka ner några grena utefter marken.

Lata jag skulle stoppa sticklingarna direkt på växtplatsen i hålen.
Lycka till.
Virgo
jodå det ska jag oxå göra.

o tack för påminnelsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon