Full version: Taggig häck
Irene_L
Jag har precis blivit med trädgård och där finns en häck som jag inte vet vad det är för något wink.gif Den har taggar och ser ut som små trän som har grenat sig. Kan inte se några bär Och den har inga blad ännu. Vad kan det vara??

Hoppas på hjälp från er rolleyes.gif
mvh
Irene
Cilla
grattis till trädgården Irene! Den här häcken ska vi nog kunna luska ut vad det är.

Jag gissar på hagtorn, men det finns fler möjliga. Var i landet står häcken?

Lite mer beskrivning behövs: Ser du några löv på marken i eller invid häcken, och hur ser de i sådanafall ut i formen? Hur långa taggarna och mer hur ser de ut - raka, spetsiga, färgade? Vilken färg har årsskotten (yttersta grenarna) och stammarna? Består häcken av lite grövre stammar som buskar sig mer i övre delen än i nedre? Är häcken formklippt, dvs har beskurits i en form, eller är den friväxande? Hur hög är den? Hur ser knopparna ut - färg, form, sitter de parvis mm?
Irene_L
Jag ska kolla upp de sakerna du skrev om Cilla. Jag återkommer när jag har gjort det smile.gif
mvh
Irene
Irene_L
Nu har jag kollat häcken lite närmare.
Häcken står i Östergötland. Löven på marken är flikiga.Jag hittade några bär som satt kvar på häcken.Dom satt som i en liten klase. Taggarna är ca 1 cm långa och är raka, smala, spetsiga och bruna. Hela häcken är brunfärgad. Skotten är pyttesmå ännu och sitter en och en. Häcken består av grövre stammar nertill och buskigare upptill. Den är formklippt och ca 1,5 meter.
Hoppas att det går att säga vad det är för något och i så fall om den ska klippas nu smile.gif
mvh
Irene
Cilla
Bra beskrivning! Jag gissar att det är hagtorn Crataegus grayana
du har, även om taggarna borde vara lite längre. På hagtorn är det som ser ut som taggar egentligen tornar, tillbakabildade grenar (ungefär - taggar sitter utanpå barken).

Hagtorn är en stark, härdig, pålitlig och långivad häckväxt. Har den bärställningar nu har den också blommat, de brukar trots klippning kunna bli en och annan vit blomklase i häcken och sedan knallröda bär som fåglar tycker mycket om.



Irene_L
Tack Cilla!!! Visst är det en Hagtorn. Bladen ser precis ut som på din bild.
Roligt, nu vet jag i alla fall vad en växt heter i min trädgård rolleyes.gif
Jag kommer säkert att återkomma med flera undringar sleep.gif
mvh
Irene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon