Full version: vad ska jag välja?
pejori
har fått till uppgift att leta reda på allternativ till våra lönnar som sågats ned på gården.
nu ska det till en nyplantering av träd som inte blir så stora.
hade tänkt mej två av varje som blommar vår, sommar och höst.
sneglar lite åt luktolvon och japansk körsbär till vår...men resten?
dom får gärna dofta lite och ska vara härdiga i zon 2 och tåla full sol....
några bra tips?
Cilla
Prydnadsaplar, kinesträd, glanskörsbär, kopparlönn, näverhägg, någon av de vackra rönnsorterna. Slå med dessa som sökord här så får du både tips och bilder.
pejori
tack för hjälpen cilla smile.gif
gunde
katsura!! vackra höstfärger och trevligt växtsätt.

om buskar är ok vill jag fylla på med körsbärsbenved. även den för höstperioden.

järnek - vinterbär. måste då ha en hona och en hane. obs: giftig, så kanske inget om ni har småbarn! vacker och trimbar.

för våren vill jag ju förstås slå ett slag för magnolia!! var bor du?

hamamelis - trollhassel blommar riktigt tidigt (februari).

ang olvon vill jag rekommendera hybridkejsarolvon. doftar även något mindre - jag tycker doftolvon kan bli lite skarp. (är tyvärr doftallergiker...)

jag gillar också träd som visserligen inte blommar, men som har vackra grenverk. som hängblodbok!! skruvpil, katsura redan nämnd och hassel. (dock ej ormhassel, som jag tycker skruvar sig för mycket...)

lycka till!!

förresten kastanj också - även den för grenverket och knopparna!!
pejori
ÅÅÅ tack gunde smile.gif smile.gif
många fina förslag där smile.gif smile.gif
bor i göteborg, och magnolian är med på listan wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon