Full version: Rocoto
Eva St
Beställde frömix av Tomat Åke till denna perenna storfruktig köttig het chili.
Plantorna kunde bli 1,5 - 2 meter höga. Har ingen aning om vad jag köpt men någon annan kanske har gjort bekantskap med denna skapelse. Vore glad om jag i så fall kunde få lite kunskap om den.
Eva St
KURT
Ingen bekanskap men om man letar på nätet så verkar ju Capsicum pubescens vara mycket intressant. En av de allra äldsta chili sorterna, den kan nog verkligen behöva stöttas eftersom den både blir hög och frukterna blir ganska tunga. Sedan finns det tydligen lite olika sorter inom denna art, så det finns tex variation i fruktfärgen, både gula och röda och orange färgvarianter. Den är visserligen perenn, men den bör nog hellst förvaras ganska svalt under vintern.

http://www.odla.nu/krydd/chilip.shtml
http://www.algonet.se/~bonysjo/chilibilder.html
http://www.rocoto.com/c__pubescens.html
Ingrid på Västkusten
Åke T's Rocoto är en mycket bra Rocoto!


Plantorna blir manshöga och ger frukt lite sent år 1 om man inte sått tidigt men med tjockt fruktkött som är helt ljuvligt i smak och styrka! Bäst blir plantorna år 2 - japp det är är en chile man sparar - tål en hel del kyla och avskyr hög kvalmig värme i växthuset t ex.
Intressant hpårig växt som man nästan kan kalla 'doftchili' - ja det finns ju doftpelargoner vetja!!

Hälsar Ingrid
Eva St
Vad kul det låter ju spännande. Är det bättre att ha den i en stor kruka ute på altanen under sommaren än att ha den i mitt inglasade uterum som blir minst lika varmt som i ett växthus där brukar ju vanliga chili trivas iofs? På vintern - är det samma som för mina Änglar ca 10 grader och extraljus eller i mitt garage som bara håller ca 5 grader och dessvärre är mörkt. Behöver den mycket gödning och är det några andra saker jag ska tänka på. Tänk vad bra det finns alltid kunskap att tillgå på detta forum.
Tacksam Eva St
habanero
Min erfarenhet av rocoton är att den gärna står svalare än annan chili. Den tycker inte om sol lika mycket heller, så ha den lite skuggigt. Det är också en av de få chilisorter som klarar lättare frost.

Och visst, den är helt fantastiskt god. Lär även kallas Gringo killer pga. den lite speciella hettan :-)

De röda brukar man kalla manzano, och de gula canario. Det finns säkert fler lokala namn.

Hälsningar
Mats
Eva St
Vad jag kan utläsa så är det en mix av vit, röd, brun, orange och gul. Blommorna är lila. Det står också att den är vanlig i Peru - Bolivia. Undrar lite hur stark den är och om skillnaden på styrka är stor på de olika.
Eva St
Ingrid på Västkusten
Just så, svalt och lite skuggigt - bättre ut i så fall :-D

Kul detta!


Hälsar Ingrid
habanero
Jag har bara hört talas om röd och gul/orange pubescens. Vit och brun pubescebs undrar jag om det verkligen finns.

De är inte lika knallheta som habanero t.ex, och inte lika skarpa som spansk peppar / jalapeño. Svårt att beskriva, men jag tycker att de på något sätt masserar tungan med hetta. Kan ibland uppfattas som mer smärtsamt än de andra.

Blommorna är fantastiskt vackra, och frukterna är också enastående. Så det är ett bra val. Men som Ingtid skrev, de är bäst år 2.

Hälsningar
Mats
Eva St
Många tack för era svar. Det verkar ju vara en riktigt kul grej det här. Den blir bäst år två säger ni men är den två-årig eller klarar den sig längre och blir den lika bra senare då i så fall.
Eva St
habanero
Att odla chili är verkligen kul :-)

Min äldsta chiliplanta är inne på sitt fjärde år i år. Den visar inga större tecken på trötthet, men det lär väl visa sig i sommar om det blir någon frukt. Du kan ha rocoton lika länge.

Klipp ner den ordentligt inför vintervilan bara. Det är mitt starkaste tips.

Hälsningar
Mats
Eva St
Toppen Toppen!!!
Var säkra på att jag återkommer om hur vintervilan ska gå till på bästa sätt när den tiden kommer. Har bara en fråga till (tror jag) blir det lika lätt löss på dessa som jag tycker de vanliga chilisarna har förmåga att få.
Eva St
Ingrid på Västkusten
Juppp - men pyrethrum samt Provado hjälper. OBS Provado är itne tillåten för användning på köksväxter i Sverige för privatpersoner - men används till detta i Europa. Har karensdagar (har för mig tio dagar) - pyrethrinet har en halv dags karenstid och man kan skölja bort det.

Hälsar Ingrid
habanero
Själv använder jag helt vanlig såplösning. Det funkar finfint.

Hälsningar
Mats
Eva St
Tusen Tack för alla uppgifter jag fått om denna växt som jag inte kunde det minsta om. Skickade mest efter den på skoj men efter era uppgifter känns det som jag hittat en riktig pärla.
Eva St
Eva St
Hallå igen!!!
Nu kommer nästa fråga om Rocoton. Har fått upp ett antal undrar nu om man sätter dem en och en vid omplantering eller om det bör vara fler i samma kruka. Har ju ingen aning om hur de ser ut eller kommer att bli.
Undrar också om de ska toppas så småningom eller bara växa fritt.
Hälsningar Eva St
habanero
Hej!

Sätt dem en och en. Det är stora plantor med tunga frukter, så de behöver rejält med plats.

Det är sällan jag toppar mina chiliplantor. Bara om de blir långa och taniga. Men de brukar grena ut sig så fint med automatik.

När de sen börjar blomma kommer du få se en fantastiskt vacker blomma.

Hälsningar
Mats
Eva St
Tack för snabbt svar Mats. Sätter dem en o en i kruka och väntar på denna spännande blomning. Återkommer säkert snart igen med någon fråga angående denna Rocoto
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon