Full version: till maskrosens lov
silas
som hängiven balkongodlare utan minsta tillstymmelse till gräsmatta finns det vissa saker som man kan glädja sig åt, i jämförelse med sina tomtägande vänner. till exempel så behöver man inte bekymra sig för att någon särdeles aggresiv växt ska ta över ens stiliga gräsmatta. med andra ord: man behöver inte oroa sig för maskrosor. men sittandes i min lilla betongdjungel har jag kommit längre än så - jag har rent utav börjat längta efter en liten maskros att pigga upp mig med. Så min tanke var att ägna en balkonglåda (åtminstone delvis) till maskrosens lov i år. men hur i hela fridens namn ska jag få dit den? kan jag bara plocka en maskros på nån gräsmatta nånstans och hoppas att den fröar av sig? hur lång tid tar det? eller ska jag försöka få upp en hel rot och plantera? wacko.gif
gunde
vet inte, har aldrig provat.
men jag skulle tippa på att du kan plocka upp en vit boll och fröa ned en låda. de sprider sig ju bra och borde vara lätta att etablera. nästa sommar har du garanterat maskrosor, men tidigare? vet ej.
Sulawesii
Kul idé! De är ju faktiskt fina.
Boxer
Jag skulle gräva upp en hel planta. smile.gif
Ina
Jag skulle ha letat efter småplantor i rabatter runt där jag bor. Småplantor acklimatiserar sej lättare och snabbare på ett nytt ställe och det är större chans att du får med hela roten om du letar maskrosbebisar. Försök att få med en jordklump också så torkar inte de finaste rottrådarna ut heller. Lycka till med ditt ovanliga och kreativa projekt! smile.gif
lilla mamma
mina kaniner och marsvinet skulle nog inspektera den lådan, noggrannt! wub.gif
Tjoppa
Jag brukar minsann få en massa maskrosor i mina krukor och lådor på balkongen.
Jag vet inte hur man skulle göra, men jag hade nog väntat till senare i sommar, och så hade jag samlat ihop fröna när maskrosorna blir vita. Sen hade jag odlat dem till nästa sommar istället.
silas
ja, jag gör väl som ni säger... jag letar rätt på några plantor och planterar (för en gångs skulle behöver man väl inte oroa sig för att ta upp någon annans plantor...) och låtar några andra fröa av sig senare. så får vi se om det blir maskrosor i år eller nästa år... tack för alla tips i alla fall!
tullmejs
Du kan ju också leka vetenskapsman och ställa upp en helt tom låda med prima men steril jord - och notera vilka vind- och fågelspridda växter som hittar dit :-)
Diabolique
CITAT (tullmejs @ 26-04-2005, 11:06)
Du kan ju också leka vetenskapsman och ställa upp en helt tom låda med prima men steril jord - och notera vilka vind- och fågelspridda växter som hittar dit :-)

Jag kan tipsa om brännässlor annars. smile.gif
De är fina och så kan man använda små skott till matlagning.
De förgrenar sig fint om de blir beskurna också.
Jag hade en kruka för några år sedan, inomhus.
De brändes inte förrän jag kom på att de behövde mer näring eftersom de hade en förliten kruka.
Jag överväger nu att ha både nässlor och kirshkål. De är nog trevligare att ha i kruka, och kan bli riktigt vackra!
Maskrosor är jag allergisk emot, så det går tyvärr inte.
silas
min balkong är lite för liten för både experimentlådor och brännässlor, tror jag. jag har fullt sjå med att få plats med blommorna, så tomma lådor har rätt låg prioritet, även om det vore skojigt... och brännässlor bränns ju! på min balkong är det lksom så att man har rätt mycket närkontakt med växterna. annars får man inte plats... om dom inte kan stå i total-skugga förstås? men dom brukar väl växa i solen, eller?
kirskål kanske vore nåt... har du provat förut, har du nån koll på hur dom växer och sånt? ska man avvara en hel kruka till det ska det ju växa rätt fort, så man får nån löning för det avvarade utrymmet...
Diabolique
CITAT (silas @ 26-04-2005, 16:02)
kirskål kanske vore nåt... har du provat förut, har du nån koll på hur dom växer och sånt? ska man avvara en hel kruka till det ska det ju växa rätt fort, så man får nån löning för det avvarade utrymmet...

Jag har för mig att det var ett balkongprogram i serien "Gröna rum" förra året som jag hörde att man kunde ha kirskål i kruka, som en kul grej, och det är ganska fint också. (Typ som ett ganska lågt och buskigt prydnadsgräs.
Dessutom har jag hört att man kan äta det. smile.gif

Ja, man måste avvara en hel kruka. Det är ju ett ogräs, så det tar nog över en hel kruka även om du sätter den med något annat.
Men å andra sidan så är den ju svår att ta död på i trädgården så den lär nog överleva det mesta även på en balkong. smile.gif

Jag har aldrig provat, men vi får se om jag tar mig tid att gå ut och gräva i diket här i vår...
silas
ja, det var ät-biten som jag gillade bäst. jag har hört att man kan äta det som spenat, typ. allt ätbart är ju bra, liksom.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon