Full version: Vad är detta?
Monica K
Är det någon som vet vad denna buske/träd heter. Jag skulle gissa att den är 3-4 m hög, flerstammig. Behövs det någon mer bild kanske?

Tacksam för hjälp / Monica

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...kalen&pid=26090
Ina
Häggmispel? huh.gif
Gossen Ruda
Instämmer
Cilla
Hur vackra är inte knoppsprickningarna nu! Missa inte att spana in kastanjesprickningarna. De ser ut som häggmispelns men är så mycket större och mer explosiva. Blomknopparna spränger ut ur den lilla kransen av unga blad och det skyddande sötkladdiga knoppskalet... Allt i topparna på grenarna, det som ska bli stora, täckande lövverk sedan.
Monica K
Hej!

Nu skulle jag behöva mer hjälp...

Med er hjälp har vår buske/träd identifierats till en trolig häggmispel. Nu har knopparna öppnats mer och där finns nu även något som ser ut att bli små rosaaktiga blommor som står upp i "klasar".

Som ni kan se på den första bilden här

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...kalen&pid=26312

har det vuxit upp något som vi trott vara rotskott från busken. Eftersom vi tycker den är fin hade vi tänkt försöka gräva upp rotskotten och plantera på annat håll i trädgården.

Men idag när jag tittade närmare på "rotskotten" så ser knopparna lite annorlunda ut på dessa.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...kalen&pid=26310

Strukturen på bladen är ganska lika men "rotskottens" blad är helt gröna till skillnad från buskens vinröd-aktiga. Dessutom finns det inte några rosa "blomknoppar" i dem. Däremot finns det ett mindre rotskott närmare busken som har precis samma färg på sina knoppar som på busken.

Frågor:

1) Vad tror ni om "rotskotten" kan det vara något annat än rotskott kanske? En annan sorts buske?

2) Kan man föröka en buske med rotskott på detta viset? Några tips på hur man går tillväga?

Tacksam för all hjälp! Det här forumet är suveränt när man försöker "lära sig" sin trädgård.
Anders zon 1
Tror inte att det är häggmispel. Har aldrig hört talas om någon form av häggmispel som har rosa blommor. Tycker mer att det ser ut som någon form av hägg, förmodligen schuberthägg (Prunis virginiana 'Schubert') eller blodhägg (Prunus padus 'Coloratus'). Båda dessa har rödaktiga blad och ljusrosa blommor. Åtminstone schuberthäggens blad är dock gröna när dom slår ut på våren men mörknar sedan till vinrött. Avvikande sorter av träd och buskar som till exempel dessa rödbladiga former ympas väldigt ofta och de annorlunda rotskotten du hittat kommer därför förmodligen från ympunderlaget som troligen är en helt vanlig hägg eller virginiahägg (alltså inte den rödbladiga formen). Vill ni ha ett likadant träd som det ursprungliga ska ni med inte använda de annorlunda rotskotten - dom kommer att få vanliga gröna blad och vita blommor.
Monica K
Nu har jag kollat upp dina två namnförslag och det är med största sannolikhet en blodhägg. Jag hittade bara en bild på nätet men den var lik vår buske och den beskrivande texten stämmer också.

Det där med ympning hade jag en fundering på men tyckte inte att busken såg ut som den vore ympad. Fast det kanske man inte kan se på en gammal buske/träd på samma sätt som på ett ungt träd. Det är säkert som du säger att den är ympad och rotskotten kommer från ympunderlaget, det verkar mest troligt.

Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon