Scout
Jag ska odla tomater, sockerärtor, plocksallad och squors i balkonglådor ute på min balkong. Har hört att växtnäring innehåller sånt man inte borde äta.
Kan man använda vanig växtnäring som man har till krukväxter innomhus om man tänker äta det man skördar? Eller finns det ämnen i den som man inte vill ha i det man äter.
Jag har "Greenworld växtnäring" och "ICA växtnäring med levande mikrokultur" (som förövrigt luktar konstigt, och ser ut som soja) Finns det någon speciell växtnäring för ätliga saker?
Hur ofta behöver man gödsla balkonglådor utomhus om man jämför med krukväxter innomhus?
Åsa, mälardalen zon 2
Den näringen du har hemma kan du använda. Man kan använda vanlig krukväxtnäring om man vill, det är inget farligt att äta grönsaker man gett krukväxtnäring vare sig det är ekologisk gödning eller om den är gjord på konstgjord väg sk. konstgödning(handelsgödsel).

Hur ofta man vattnar beror på vad det är man odlar tomat och squash brukar gilla en hel del näring så där kan du nog hälla i en skvätt varje gång du vattnar (till dessa kan man även gödsla med guldvatten (urin) som komplement). Du lär behöva större kärl än balkonglådor till dessa grönsaker ifall det ska funka hinkar på 15-20liter är mer lagom.

Sallat är inte så hemskt näringskrävande men någon gång i veckan kan man nog hälla på näring.

Sockerärtor är inte heller så näringskrävande med tanke på att den brukar kunna tillverka sitt eget kväve men det skadar inte att även ge dessa näring åtminstone 1 gång per vecka.
Scout
Tack, det känns tryggt att kunna använda samma näring. Jag tänker dock unvika urin på alla saker jag ska äta, känns inte helt hygieniskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon