Zenobia
Jag och sambon drabbades av "passion" i fredags och inhandlade ett olivträd till balkongen. Vi planterade trädet i en stor terakotta-kruka, jord med lecakulor. Tyvärr misstänker jag nu att trädet fick alledeles för mycket vatten efter omplanteringen, i morse upptäckte vi att skotten slokar betänkligt. Vi har "pallat upp" krukan från fatet nu för att underlätta eventuell avrinning från den. Finns det något annat att göra, eller är det bara att hoppas på det bästa? Trädet står nu på balkongen, funderar på att det kanske ändå är för kallt för det, är det någon idé att ta in det i lägenheten?

Alla tips mottages tacksamt... Vi är ju odlingsintresserade men jag tror tyvärr att vi kanske skulle ha läst på lite mer i detalj innan vi planterade... :-) Kan tillägga att vi bor i Uppsala.
Lady Hamilton
Ta in trädet o ställ det på något sugande t.ex. tidningspapper eller hushållspapper.
Ett annat tips är att ta ut trädet ur krukan o låta det stå så till jorklumpen torkat till.
Susanna
Stod trädet ute över natten? Kanske var det inte avhärdat och fick en chock av kylan?
kristerh
CITAT (Susanna @ 01-05-2005, 21:02)
Stod trädet ute över natten? Kanske var det inte avhärdat och fick en chock av kylan?

Jag tror nog mer på det wink.gif har aldrig sett oliven sloka pga för mycket vatten
krister
Zenobia
Tack för svaren! Jag tycker i kväll att trädet ser piggare ut. Det slokar inte som i morse, vet inte om det är för att jorden börjat torka lite nu eller om det har vant sig vid "kylan"... Det kan ju mycket väl vara så att det fick en chock av att ställas ut, det köptes inomhus nämligen. Känner mig lite dum att jag inte tänkte på det, hoppas nu bara att det tar sig igen. Hoppas det blir fint väder framöver så torkar det upp och får lite sol på sig!:-) Har eftermiddags- och kvällsol på balkongen så blir det lite värme nu så gör det förhoppningsvis susen!
Zenobia
Förresten: Ursäkta en kanske dum fråga: Är det något att göra om det blivit chockat? Eller är det bara att invänta och se?
Susanna
Växter som har stått inne längre perioder behöver avhärdas innan man ställer ut dem. De behöver med andra ord vänja sig vid sol, vind och skiftande temperaturer. Precis som vi lätt bränner oss när vi är bleka på våren kan samma sak drabba växter. Man tror ofta att en inneväxt mår bra av att få komma ut i solen, men för att den ska trivas måste den få en chans att vänja sig.

Avhärda gör man genom att låta växten sakta vänja sig vid uteklimatet under en vecka. Man börjar med att den får stå skuggigt ute under ett par timmar första dagen. Sedan får den stå ute längre och längre och få mer och mer sol. Efter cirka en vecka klarar den att stå ute helt om nattemperaturen är ok. Hur varmt olika växter behöver varierar dock. Till exempel tomat och squash vill ha 15 grader för att trivas ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon