Full version: Clivia
Eva St
Har ett antal Clivia som blommat under flera år men de senaste åren har jag inte sett till en enda blomma på någon av dem. Har de tröttnat på att glädja mig eller? Förutom att de inte blommar ser de helt ok ut. Vad är felet?
Eva St
Emser
Hej Eva St,
det finns två anledningen till att Clivia inte blommar...

1) De har fått gå i frö året innan.
2) Deras vintervila har uteblivit.

Hoppas att detta hjälper dig lite?! kanske du kan glädjas nästa år?
Eva St
Vintervila??
Hade jag ingen aning om. Hur gör jag då. Mina står där de står året om utan några speciella exter. Var snäll och lär mig jag är idel öra.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Clivia vill gärna ha svalt och ganska torrt under sin vintervila.

Här är blomsterfrämjandets skötselråd:

Mönjelilja - (Clivia miniata, )

Ursprung: Sydafrika
Skötselråd:'
Ljus och temperatur: Soligt–halvskuggigt. Vintertid ljust och om möjligt svalare - ner till 10-12°C.
Vatten och näring: Vattna jämnt - jorden bör inte torka ut, ej heller stå blöt. Under vila bara så mycket vatten att bladen inte skrumpnar. Svag näring från blomning till sensommar.
Att tänka på: I september minskas vattnet, växten ställes svalt och ljust. När blomstängeln är ca 15 cm ökas vattengivan och växten ställes varmare. Mycket lättskött, blomvillig, praktfull. Mångårig.

Kan lägga till ytterligare en sak som kan få Clivian att hoppa över blomningen ett tag: Omplantering!! Clivian vill gärna stå lite trångt i krukan så ibland när man flyttar över den i större kruka eller delar den och liknande så kan blomningen utebli något/några år.
Eva St
Kan förstå att inte mina Clivior blommat de senaste åren. Är väl snarare förvånad att de blommade så pass ofta som de gjorde för några år sedan för det är inte mycket av denna skötsel de sett till. På vintern kan jag alltså ställa ner dem i förrådet ca 10 grader där mina Änglar + lite annat står med extrabelysning eller? Stort Tack från mig och framförallt från mina Clivior.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon