Full version: Brudspirea
Eva St
Har några Brudspirea som blivit enormt stora och yviga. Hur gör jag för att föryngra och få fason på dessa igen. Kan man skära ner dem helt eller bara gallra ur dem. När ska det göras för bästa resultat.
Eva St
Adri-Anne
Brudspirea är en tuff buske. Pojkarna valde att ha den som fotbollsmål,
så fort man inte var där och ryade. Men den stog rycken. Klippte ned den rejält två gånger, båda gångerna växte den upp igen och blev lummig och fin.
Och blomningen fick riktig fart. smile.gif
Eva St
Vad bra! Då ska jag väl inte lyckas ta död på dem när de är så tåliga. Mina har ju faktiskt också klarat sig trots tre fotbollsspelande grabbar det är kanske sedan de flyttat som buskarna exploderat och blivit så stora (ett alternativ är kanske att be dem flytta hem igen och börja spela men det är nog inte helt lätt det heller eller vad tror du om det)
Men Anne o förlåt Adri-Anne menar jag klippte du ner hela buskaget på en gång så det bara var några cm stubb kvar eller gallra du ur rejält och lät en del vara kvar och när gjorde du detta. Många frågor blir det.
Hälsningar Eva St
Adri-Anne
Någon fingallring var det inte snack om, dom fick frisyr " Amerikanska flottans stubb" biggrin.gif
Eva St
Ok då blir det till att rycka ut med stora sekatören förstår jag. Frågan är bara om jag ska göra det redan nu och missa årets blomning eller vänta tills den blommat över fast då har vi väl flyttat ut till stugan. Vilket mår den bäst av före eller efter blomningen?
Eva St
Adri-Anne
Det går bra vilket som, men vid sommarklippning gör det under några regniga dagar, är rädd att stekande sol och hög värme kanska inte är så bra . Det behöver ju inte ösa ner biggrin.gif
Fick klippa ned en spirea i juli ett år helt ned till marken, efter påhälsning av en moped. Men den tog sig och blev så tät och fin efter ett par år. så bara för det, fick jag klippa ned dom andra också för att skillnaden inte skulle bli för stor." Har man inte arbete så skaffar man sig":rolleyes: rolleyes.gif
Helen i Skåne
Jag har haft brudspirea som häck och för att inte behöva klippa ner allt insynsskydd så klippte jag ner utsidan första året och insidan år två. Det finns mängder av spirea här i Rydebäck i olika typer av allmänna planteringar och de brukar klippas ner till amerikanska snagget a la Ann. Inga som helst problem!
Eva St
Låter som det inte skulle vara fel att klippa ner den nu innan torkan kommer. Tipset om att klippa halva var inte heller dumt. Funderar på om man kan använda det man klipper till sticklingar.
Hur gör jag på bästa sätt då. Har satt Forsythia kvistar i kruka på fönsterbrädan och de ser hur gröna ut som helst nu. Frågan är bara om det finns rötter i botten men det får jag väl förutsätta. Går det att göra på samma sätt med Brudspirean tro.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon