Full version: Magnolian blommar!
MoniqueÖ
På mina bussfärder genom Stockholm har jag nu noterat att det förutom den klassiska Magnolian i Vitabergsparken numera spricker ut Magnolia-blommor i trän lite här och var i stan.

Ni som lämnade er deklaration i nya Skattehuset måndags kanske hann notera de nya träden längs med Västgötagatan. Dock har ett av de 4 träden inte överlevt vintern. I södra Hammarbyhamnen har man mitt i en rondell ett antal Buskmagnolia av något slag. Helt otroligt vackert!

Fantaskiskt!!

Vad hände mer alla er som förra året var på G att plantera Magolia? Kommer ihåg att det var ett gäng med ilägg om just dessa fantastiska träd.

/Q
Cilla
Tack för magnolliarapporten! Jag håller också de i stan på "span". Missa inte Kobusen i Lumaparken, det gigantiskt stora trädet.

Vore roligt att höra magnoliarapporter från er som satt dem tidigare år. Jag satte ett 'Susan' i år hos mig och det sover ännu.
Sylvia
Här i Gbg blommar stellata och kobus sedan länge, nu blommar även loebneri.
Ciczi
I Trelleborg blommar praktmagnoliorna för fullt. Och jag fick en rapport om att "Det gigantiska magnoliaträdet" i Alnarp också blommar.

Ciczi
Annie-72
Jag köpte en stjärnmagnolia efter någon som fotat en vansinnigt vacker buske hos en granne. Om det bara kommer en gnutta sol nån av de närmaste dagarna så slår den ut. Knopparna är på bristningsgränsen...
ninnisky
min soulangiana blommor helt underbart. Stora, stora tulpanlika blommor
i mörkrött och vitt på bar kvist. wub.gif wub.gif
gunde
Min Galaxy har stora knoppar som spruckit upp. Tepalerna står som stora purpurröda ägg på bar gren! Snart öppnar de sig. Jag njuter!!
jegi
Här i Gävle kan jag meddela att min praktmagnolia nog har slagit ut helt inom en vecka. Den följes tätt av Leonard Messel.
Hannele
Vår allra första magnoliablomma någonsin; Magnolia kobus:
gunde
ååååh, fint!!

praktmagnolia i gävle!
fungerar det bra även med frosten för knopparna?
skulle vilja ha här, men har inte vågat...
jegi
Har den täckt nattetid med säckväv.
Thomas Wahlqvist
Jag får vänta, vänta och vänta.
Har 7 unga magnolior.
Butterfly
Randy
Soulangea hybrid xWadas memory
Daybreak hybrid acuminata tror jag.
Daybreak ympad på Acuminata
Den där långbladiga har jag glömt namnet på
Sieboldin blommar till sommaren i alla fall.
Alla har klarat första vintern.
Nått annat häpnadsväckande är att min stickling av Näsduksträd klarat sig.
Den stog bortglömd i en påse och jag kollade i går.Stog ute hela vintern.
Sen har jag lyckats med 4 st fyllda blå frilandshibiskusar, dom bodde inomhus i vintras.
Annie-72
Jag fick rätt. Lite sol var vad som behövdes. Idag slog min stjärnmagnolia ut. Tre blommor hittills, förhoppningsvis blir det väl lika många till. Den sattes i fjol och är ganska liten ännu. Men såå lyckligt mitt hjärta slog...
Hannele
Annie, ni har väl Magnolia, sieboldii Hammarö”? biggrin.gif
MrNorth
Hej!

Här i blekinge zon 1 är det fortfarande bara knoppar, iaf på mina magnolior som planterades förra året.


MVH
Henrik
Jan af Lisö
På min magnolia Sieboldii har fåglarna plundrat ALLA terminalknoppar så i år hoppas jag att den överlever, inga förhoppningar om att den skulle blomma. Magnolian är planterad i fjol.

På min Stellata Waterlity, som jag köpte med några knoppar, har även dessa delvis förstörts av fåglarna så det blir som det blir....

Har ingen annan råkat ut för fåglar som hackar sönder magnoliaknopparna ??
Annie-72
Hannele!!

Vill bara meddela att det var Mag Stellata jag hade... Tyvärr blir mina närbilder så fruktansvärt dåliga... sad.gif Men lägger den andra bilden i mitt album...)
Hannele
CITAT (Annie-72 @ 09-05-2005, 10:43)
Vill bara meddela att det var Mag Stellata jag hade...

Den är också fin.
Tänkte bara, att ni som bor på Hammarö, borde ha Magnolia sieboldii "Hammarö",
den är dessutom väldigt härdig.
onlyirishbiddy
Jag satte en Merril förra våren, och han (måste vara en han med det namnet) ser pigg och glad ut med MASSOR med knoppar...men ingen har slagit ut än. Fast jag tycker knopparna blir lite tjockare för varje dag. Tycker jag alldeles bestämd.

Jag blir såååååååå sjuk av längtan när jag läser om era Magnolior som har slagit ut!

blink.gif wacko.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon