jesse
Mot grannen har vi en gammal ligusterhäck som är jätteful mot grannens håll men OK åt vårat. Den är gles, ca 50 cm hög och väldigt bred. Grannen har varit på oss att ska vi inte ta ner häcken och sätta staket istället. Men det vill inte vi ha.

Jag föreslog för grannen igår att man kan klippa ner den helt så att den på så sätt kan växa upp igen, och bli en tät och fin häck. Hon nappade direkt, då slapp vi staketet.

Min fråga. När är bästa årstiden att göra detta? Kan jag göra det nu? Grannen är inte ett dugg trädgårds intereserad så hon litar helt och hållet på mig. Så jag vill ju vara säker på vad jag gör, så att häcken inte dör.
Sommartorparn
Absolut inte nu när saven stiger för fullt. Vill du stimulera skottbildning för återväxt är vårvintern absolut bästa tiden för att skära ned den. Ca 15-20 cm över marken. Spar gärna de tunna skotten så kommer den igång snabbare sen.

Släpper du sedan upp den 20 cm per år och klipper så den är något smalare upptill än nertill så blir den tät och fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon