Full version: Skott av kaprifol
Vegaanders
Hej!
Kan någon berätta för en trädgårdsnybörjare i Skåne hur jag förökar Kaprifol. Min farmor har en fantastisk kaprifol som jag gärna också vill ha i det nyinköpta huset

Anders
mamamaggan
"Skott" av kaprifol kan du få om du gör vad jag tror kallas för avläggare.

Du böjer ner en av grenarna på din farmors kaprifol , lägger lite jord över en bit in på grenen och vattnar och väntar.När det blivit rötter på den " jordade" grenen klipper du av den och du har en ny planta.

Lycka till smile.gif .
Fenja
Min granne sticker kaprifol direkt ner i vanlig jord och låter dem stå i skuggan i fuktig jord. Det blir alltid en massa fina sticklingar som rotar sig bra.
Mvh
Fenjad
Cilla
Jag har både förökat genom avläggare (fungerar alltid med receptet mamamaggan gav + att man skrapar med nageln på ena sidan av grenen där man lägger ned den i jorden så bildas rötter snabbare) och med sticklingar (fungerar nästan alltid med vildkaprifol och bra också med de andra varianterna). kraftigt sandblandad jord i kruka, håll vattnat - eller ställ på växtplatsen direkt i sandblandad jord och håll vattnat.
gammelnalle
sleep.gif förlåt en okunnig... sleep.gif
húr tar man sticklingar från en kaprifol...? DET skulle spara en massa kosing om jag kunde "föröka" min kaprifol...
110:- ville de ha för en sån.... och jag behöver 3-4...
Fenja
Granntanten var tvungen att klippa ner sina när hon bytte fasad på huset och hon tog ca 10-15 cm bitar, skalade av bladen på halva sticklingen och stoppade ner i en balkonglåda. Denna står i skuggan under en bänk i hennes växthus och det ser ut som om alla tar sig!!
Mvh
Fenja
Lena N
För 2-3 år sedan såg jag en snygg vildväxande kaprifol på en strand. Jag nöp av en kvist på c:a 15 cm, tog med den hem och planterade i en pallkrage bland andra växter. Den är nu en fin liten planta. smile.gif

Kommer inte ihåg årstiden, men den blommade när jag tog skottet.
Milex
Japp, japp jag har gjort rätt biggrin.gif. Kompisar ska byta fasad på sitt hus. Jag har varit där och klippt ner deras kaprifol. Satte en himske mängde sticklingar i tre stora krukor med grusblandad jord och hällde på en massa vatten. Ställde krukorna i skuggan. Inte för att jag visste att man skulle utan för att det är närmast till vattenslangen där tongue.gif.

Så om några veckor eller hur lång tid det tar kan ni höra av er om ni vill ha kaprifol biggrin.gif
gammelnalle
så nu har jag läst och tolkat... (RÄTT???)
tog två "grenar" ca 20 cm och planterade den ena i jord och den andra i vatten...

Är det rätt så långt??
yla
japp de e rätt gammelnalle
kaprifol e lätt att föröka o de lyckas nästan jämt rolleyes.gif

jag stoppar oftast bara ner de jag tar av i jorden där jag vill ha dom o si dom kommer upp o växer bra
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon