Full version: Snälla hjälp mig!
Elin80
Hej!

Igår fick jag det hemska beskedet. Min 11-åriga dalmatinertik är död. Hon var i Blekinge tillsammans med min pappa när hon plötsligt verkade få ont i kroppen. Hon försökte ta sig upp i mina föräldrars säng, men orkade inte. Min pappa hjälpte henne upp och la sig bredvid. Hon somnade och drog långa fina andetag. Efter ett tag blev de tyngre och tyngre och övergick till suckar. Sen slutade hon att andas...Det är så fruktansvärt...Men jag försöker tänka att hon trots allt fick 11 fina år och att hon aldrig varit sjuk eller haft några besvär. Hon fick somna in utan några mediciner, och det känns fint...

Vi har bestämt oss för att hon ska begravas på djurkyrkogården här i Lund. Och anledningen till att jag skriver här, är att jag behöver få veta vilka blommor man kan plantera där, som klarar sig själv utan ständig vattning och så. Självklart kommer jag besöka henne ofta, men jag vet att det kommer bli mer sällan ju längre tiden går...Känns hemskt att säga så, men det brukar ju bli så...

Saknar henne nåt fruktansvärt.

/Elin
Ina
Stackars dej! Trösten att hon fick en värdig död efter ett långt och fint liv kanske lindrar, men kan ju aldrig ta bort, sorgen och saknaden. Det måste kännas sorgligt att du inte fick vara där hos henne när hon somnade in...

För att pryda hennes gravplats finns det ju många tåliga och lättskötta perenner att välja på. En som finns i olika färger och som klarar sej själv är daglilja, Hemerocallis. Andra fina och lättskötta... tja.. stjärnflocka, Hosta och rudbeckia är sorter som är tåliga och bra. Lätta att få tag på... finns i olika färger och former... Hoppas att du finner något som du känner passar!
Milex
Så tråkigt med din hund. Här har Sylvia skrivit om växter att ha på kyrkogården.
yla
åhh känner med dej
men var glad ändå för att hon fick ett bra liv
o en ganska fin död
de önskar jag alla att få somna in i sängen
hos en nära så vill jag dö
vintergröna kaske skulle vara vackert o täcka hela den lilla gravplatsen
Fenja
Jag beklagar, så sorgligt. Men som Ina säger fick hon ett långt liv och ett värdigt mycket värdigt slut. Hon var säkert mycket trygg hos dina föräldrar på vägen in i evigheten.
Min gamla new foundlandstik slutade på ungefär samma sätt när hon var nio år och mitt i sorgen så kan trots allt känna att man gjorde det bästa man kunde.
Gråt och sörj precis så mycket som du behöver, till slut kommer du att kunna minnas de fina stunderna med glädje. Men det är bland det värsta som finns när ett älskat djur dör.
Rugosa - vresrosorna är tåliga och klarar sig utan skötsel. Lungört, nävor. såpnejlika och phlox klarar sig också bra.
Tröstkramis till dig
Fenja
Kattgräs
Tröstekramar till dig! wub.gif wub.gif wub.gif
Fialotta
Tröstkram från mig med...peta ner lite krokus o påskliljor kanske dom kommer varje år
mavilda
Hej Elin 80
Har nyss hittat denna sidan och registrerat mig här.
Vill först sända dig en varm o go kram som tröst över förlusten av din hund.
Vet själv hur ont det gör.
Vi tog bort vår Kelpie i höstas och det gör ännu ont i bröstet
efter honom.
Nu har vi två små vilda dvärgpudlar som gör allt de kan för att förgylla tillvaron åt oss
mavilda
martinagson
Fy så trist! Har själv haft en dalmatiner så jag vet hur underbara de är. Hoppas du kommer att må bättre snart.
Ewa smålänska höglandet
Som sagt, tänk på alla fina minnen
Vår 12-åriga Passa dog söndagen den 27 februari efter att vi på fredagen fått veta att hon hade cancer
Kan fortfarande inte prata och titta på bilder av henne utan att bli jätteledsen
tröstekramar från mig med

/Ewa zon 4-5
*solis*
Tröstekramar till dig wub.gif
Jag vet hur det är att mista sin kära hund.
pejori
ÅÅÅÅ så tråkigt sad.gif sad.gif
det gör så ont i hjärtat av saknaden sad.gif sad.gif
tycker du ska sattsa på lågväxande blommor på hennes grav.
som nunneört, liljekonvaljer, minipåskliljor och liknande.

det blir bättre med tiden.......skickar tröstekramar till dej jag med.
renate
Så sorgligt att förlora en älskat kamrat,men hon hade ett värdigt slut och ett lyckligt liv.
Har själv en drevertik som är 13 år,min andra hund dog när hon var nästan 11 år,saknar henne fortfarande.
Tröstekram från Renate
Ewa L
Tröstekramar från mig också. wub.gif

Tycker ändå du skall försöka finna tröst i det faktum att hon inte behövde vara ensam i sin sista stund, utan att din pappa fanns där hos henne. Dessutom inte på en djurklinik eller dylikt.

Jag förlorade min älskade Mehlie för snart ett år sedan och sorgen finns där än men inte lika vass.

Tror du kommer att finna några vackra blommo i förslagen ovan.
Elin80
Tack snälla ni för era värmande ord!

Det går inte en timme utan att jag tänker på min lilla Nelly. Tänker på hennes gulliga skratt som jag aldrig mer får se (dalmatiner kan skratta), hennes lena öron jag aldrig mer får smeka, hennes nötbruna ögon jag aldrig mer får se in i...Det är så jobbigt...

Men sen tänker jag också på att hon fick somna in bredvid den person hon faktiskt älskade mest här i världen, min pappa. Det slog mig också att när hon var en liten valp började hon sitt liv tillsammans med oss uppe i Blekinge...Hon började sitt liv med oss där och slutade det också där.

Det enda jag ångrar är att jag inte följde med till Blekinge när min pappa frågade om jag ville det...Då hade jag kunnat hålla om henne en sista gång. Som det var nu anade jag ingenting. Dagen innan hon dog hade hon varit precis som vanligt, dvs jättepigg och glad. Pappa och hon hade gått långa promenader och myst tillsammans...Så det kom verkligen som en chock...och jag har nog ännu inte riktigt förstått att hon faktiskt inte längre finns...

Tack allihopa!

/Elin
Sulawesii
Vill bara ge dig en *tröstekram*. Hoppas att graven blir vacker!
zaaritha
Känner med dej! Stor varm kram, vännen!
Sorg är tung, svart o jobbig o måste få värka ut.
Men--det var ju ett fint liv, din hund hade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon