fruberglund
Förra husägaren satte den och jag vet inte vad det är för sort och hur stor den kan bli. Den står precis vid huset så blir det ett jätteträd så måste den ju flyttas så småningom.

Fast det finns väl de som bara blir buskar också?

Utslagen blomma

Knopp

Busken
kristerh
Så nära huset är den väl inte wink.gif det tar nog många år innan den blir ett träd unsure.gif har för mig att de växer ganska sakta, eller som du skriver bara blir en buske, vet tyvärr inget om den, kanske nån annan, kolla grenarna längst ner under jordytan, kanske lappen sitter kvar där wink.gif
så brukar jag göra.
krister
kerstin z5-6
Ser ut som M.stellata stjärnmagnolia kanske, -blommar på bar kvist ?
Jan af Lisö
Om det är en Magnolia stellata (vilket jag också tycker den ser ut så) så blir det bara en liten buske, max 1,5 - 2 meter så det är nog inga problem att den växer vid huset.
Christer i Falköping
Kan det vara en stellata korsning tro? Stellatan har ju rent vita blommor. Min är närmare 2,5m hög, men inte så fasligt bred. Tycker kanske den är lite väl nära väggen, men i värsta fall får du väl beskära den på den sidan.
Christer.
jegi
Tycker den påminner om Leonard Messel. Blir i så fall ett litet träd i bästa fall.
fruberglund
CITAT (Christer i Falköping @ 09-05-2005, 20:19)
Kan det vara en stellata korsning tro? Stellatan har ju rent vita blommor.


Ja, den har ju inte rent vita blommor och det har väl stjärnmagnolian om jag fattat det rätt, det var därför jag undrade.

Nä, den får ju stå kvar tills den blir för stor (ifall det nu blir ett träd) men ju större desto svårare att flytta också.

Skulle vilja ha en likadan på andra sidan också men har satt en ros där sålänge eftersom jag som sagt inte vet sort.

Ska kolla upp Leonard Messel.
Christer i Falköping
Leonard Messel trol jag också på eller är det Merril jag tänker på? Någon av dem tror jag det är i alla fall.
jegi
Normalt har väl Lenard Messel vitrosa blommor medan Merrill har vita.
fruberglund
Kollade lite bilder på Google och Merril är helvit så den är det inte.

Leonard Messel är liknande men mycket mer mörkrosa på de flesta bilder men det kanske skiljer på dem...

Praktmagnolian, M. x soulangeana var rätt lik annars fast har inte alls samma form på bladen, mina är inte så runda utan mer spetsiga



Hur många olika sorter finns det? Får nog söka vidare och se vilken som är mest lik...just nu lutar det mot Leonard Messel.
jegi
Hur stora är blommorna?
fruberglund
Vet inte men kan mäta när de slagit ut...återkommer.
jegi
Gör det. Ta gärna nån till bild då. Du har väckt detektiven i mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon