Full version: Ny stödpåle?
AnnaPanna
Vad är syftet med stödpåle till träd? Hur länge ska de sitta kvar? Jag har två st rosenhagtorn där stödpålarna har ruttnat. Vet inte vilket år de planterades men de är nu knappt 2 m höga av totalt 3-4 m. Ska jag sätta dit nya?
Cilla
Hej!



Stödpåle använder man för rötterna, inte för att hindra kronan att vaja. Rötterna behöver tid på sig att fästa sig i marken och under den tiden måste trädets rotområde vara stilla även om trädet vajar. Trädet behöver röra på sig i vinden för att bygga upp de styrkor som behövs på växtplatsen.

Därför ska bindmaterialen mot trädet sitta under halva stammen från nedersta krongrenarna sett. Dessutom ska bundmaterial och påle hindras från att skava eller strypa trädet.

Man ser när trädets rötter inte behöver stöd längre genom att fatta tag i trädet och långsamt böja det fram och tillbaka. Rör sig marken vid rötterna behöver trädet stöd ett tag till - då är rötterna ännu löst fästa vid jorden.

Oftast etablerar sig normalsmå träd i en trädgård på en växtsäsong. Man kan låta stödet vara kvar under vintern och sedan på våren kolla om trädet fått fäste.

Har man stöd för trädet för länge växer det smalare och mer rätt upp, utan att förbereda sig på att kunna vaja och försara sig mot vind, tung snö mm. Det blir ett bräckligt träd.

På bilden en stödkonstruktion jag gillar för mer utsatta områden som här. Pålen har stöd av lilla triangeln, som dessutom skyddar stammen mot stötskador från gräsklippare, cyklar mm i början. Stödbindningen är satt från de håll som vindar ofta kommer, inte från alla håll så att trädet "gipsas". Bindmaterialen är av lös hampa som ofta går av av sig själva efter ett-två år.
Jan af Lisö
Ser ut att bilden är tagen utanför Kista Centrum i Stockholm, stämmer det ??
Cilla
Japp, bilden är från Kista, nedanför Polishuset och ovanför parkeringen.

En annan sak som fascinerade där var valet av färgkombination för polishuset: http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...=1&albumid=8211
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon