Full version: Trädtumör
Gossen Ruda
Nåt är det som hänt i alla fall. Det lilla trädet med den stora knölen står en bit hemifrån. Tror det är en alm. Observera att bilden är från januari, snön är borta här nu.

Cilla
Intressant, som alltid med dina bilder Åke!

Jag skulle tro att det är det som ibland kallas för "förvirrad ved" eller masurved. Jag har inte sett det på alm förut. Det är vanligare på vårtbjörk och kan förekomma på rönn, sälg glasbjörk och al.

Om jag inte minns fel så är det en genetisk och ärftlig störning (hos träd, fniss). Fibrerna börjar på vissa ställen riktas hit och dit och påverkar årsringarna att växa vågigt så här. Det utnyttjas för att göra träskålar av.

Men säker på att det är detta som ditt träd har är jag inte.
Pirum
Jag har ofta undrat vad som skulle hända om man slår knut på ett litet träd...kanske skulle bli nåt sånt här? smile.gif

Har dock ingen aning om någon slagit knut på trädet, men det var bara en tanke som slog mig.
Gossen Ruda
Jag höll på att utbrista som Ceasar gjorde (eller förmodligen inte gjorde wacko.gif ), Et tu, Brute. Jag har nämligen också funderat på vad som händer med ett hopknutet träd. Förmodligen kommer det att strypa sig själv så småningom.

Men så är icke fallet här, knölen hänger bara på ena sidan av trädet. För övrigt ett litet veset träd, smalt och klent. 2 meter upp delar det sig till en liten platt krona. Jag kollade nu fö, det är en alm. tongue.gif
Susanne i Linköping
Nix, jag tror inte att ett hopknutet träd stryper sig självt.
(Visst 17, nu säger jag emot Ruda igen. Ajaj. rolleyes.gif ) Snarare tror jag att ett sådant kommer att ympa sig på sig självt, så att säga, de hopknutna delarna växer ihop med varann, och till sist får man en klump med bark utanpå, knuten kan man knappt se längre utan att skära isär klumpen. Detta är emellertid inget jag själv sett, utan jag har bara lagt ihop 2 och 2 om vad jag lärt om träd och gjort en slutledning.

Men jag tror inte att detta träd har någon knut dold under knölen, skulle det varit så skulle nog barken ha vuxit lite mer kors och tvärs på ett knut-ordnat sätt, om någon fattar. smile.gif
Gossen Ruda
Alla barnen tittade in i tvättmaskinen
utom Knut, han tittade ut.

Jag tål att bli motsagd, speciellt som jag inte är säker själv. biggrin.gif

Frågan är om alla ledningsstängar kan växa ihop. Vet Cilla?? Om inte får vi testa empiriskt, dvs prova på ett träd. Tar dock kanske några år att få ett svar.
Cilla
Självklart måste detta provas... Vem vill inte ha ett knutträd i trädgården? tongue.gif

Jag tror att träden klarar det galant om man knyter från början. Jag tänker mig att knuten gärna får vara lite lös så att trädet hinner ympa ihop sig medan det växer på bredden.

Hemma fick jag ett år flera frösådder äpple osm poppade upp lite varstans i ängen. Innanjag flyttade dem ville jag skydda dem, och de som stod tätt flätade jag samman.

Är helt övertygad om att detta hade växt ihop och fixat till sig också. Men nu står de i mitt pytteland för träd och är ympade för att bli vanliga kronträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon