Full version: Balkonglådor
svanqvistj
Hejsan!

Vi bor i ett hus från 1958 med tidstypisk altan i smide som har "inbyggda korgar" för balkonglådor. Vi har nu renoverat hela altanen och nu skall vi byta ut original-balkonglådorna i eternit mot några nya. De är i så dåligt skick att de inte kan sparas.

Jag har varit runt på varenda handelsträdgård, stormarknad och "Granngården-butik" i närheten. Men det enda jag hittar är balkonlådor i plast alt. i flätad rotting (eller var det är).

Finns det inte att få tag på balkonglådor i trä eller betong? Vill inte ha plast, eller i alla fall inte ett plastigt utseende.

Har någon några tips. Måste ju snart få plantera ut det jag drivit upp.

Nettan
pejori
kolla i större järnaffärer smile.gif smile.gif
typ järnia....har köpt lådor där, som ser ut som flumride-båtarna på liseberg smile.gif smile.gif
där finns också plastlådor med stenlook smile.gif smile.gif
svanqvistj
Ahhh, Järnia! Hade inte en tanke på att de kunde ha den typen av produkter. Låter helt klart intressant. Om inte annat skall de bli spännande att se hur en "flumride låda" ser ut! Plastlåda med stenlook låter precis som något jag skulle kunna vara ute efter.

Tackar!

Jeanette
pejori
CITAT (svanqvistj @ 11-05-2005, 14:59)
se hur en "flumride låda" ser ut! Jeanette

den ser ut som en urholkad stock laugh.gif laugh.gif
violina
Jag kollade också runt länge efter blomlådor till min balkong, men hittade inget som jag ville ha. De skulle vara lite diskreta och låta blommorna tala för sig. Tyckte att vita lådor skulle lysa för mycket till min faluröda balkong.

Jag fick tillverkat lådor i röd plåt av en plåtslagare jag känner. Kunde då själv bestämma mått. Vet ej vad det skulle kosta utan vänskapspris, men det blir säkert inte dyrare än butikernas.
pisanggoreng
Man kan också försöka snickra ihop något själv. Inte så svårt, och definitivt i rätt storlek.
pejori
CITAT (violina @ 11-05-2005, 19:55)
Jag kollade också runt länge efter blomlådor till min balkong, men hittade inget som jag ville ha. De skulle vara lite diskreta och låta blommorna tala för sig. Tyckte att vita lådor skulle lysa för mycket till min faluröda balkong.

Jag fick tillverkat lådor i röd plåt av en plåtslagare jag känner. Kunde då själv bestämma mått. Vet ej vad det skulle kosta utan vänskapspris, men det blir säkert inte dyrare än butikernas.

och man kan måla plastlådor i rätt färg biggrin.gif biggrin.gif
det finns färg till alla material wub.gif
bikiv
Har du tittat på s k självvattnande lådor? Finns i flera färger och är i plast men ser inte så plastiga ut... Har själv sedan ca fyra år terrakottafärgade och är mycket nöjd med dem. Framför allt för att man kan lämna lådorna ett par, tre dagar under högsommaren utan att behöva tänka på vattning.

Lådorna har också behållit sin färg.
svanqvistj
Tack alla för tipsen!

Nu har jag något att fundera på. Att måla plastlådor verkar ju onekligen vara en bra idé, det låter dessutom som en både enkel och billig lösning. Självvattnande låter intressant, jag slog upp det på internet och hittade återförsäljare som jag skall titta vidare på. Plåtslagarn i mina takter är tyvärr väldigt "senfärdig" så beställer jag av honom har jag väl inte lådor förrän till jul, men det var en bra idé.

Tackar!

Nettan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon