amaira
Såhär innan trädgårdens aristokrater kommit igång, så växer ju "ogräsen" så det knakar.
Den goda, näringsrika och ymnigt förekommande kirskålen har jag talat om förut sleep.gif *hrmmm*

Nu är det dessutom säsong för skogslöken!!

Ännu en växt som växer så det knakar, förekommer rikligt, och är riktigt god och användbar. Och nyttig förstås.
Jag använder den istället för purjolök wub.gif , och jag klipper ner den i den mesta maten jag gör, den här årstiden.

Soppa har jag aldrig gjort på den, men på Gotland är "kajp-soppa" tydligen en viktig årstidsrätt.

Skogslöken är kanske inte så vanlig, men där den växer, växer den överflödigt!

Jag har gott om dem här wub.gif , och tycker de är vackra. Först som tydligt lökdoftande "purjolöks-gräs", sedan lite längre fram med sina charmiga blomställningar.

Såhär ser de ut idag (fast den plockade på bilden åt jag upp som den var rolleyes.gif )











Den 16 juni förra året tog jag denna bild, där knopparna står i givakt:



(Härligt med digitalkameran!! Genom att högerklicka på bilden som jag har bränt på CD, och titta under egenskaper, får jag inte bara fram år och datum som bilden togs, utan till och med klockslag wub.gif)
renate
Det var något nytt jag lärde mig i dag.Tack Amaira,Skogslök växer inte här såvitt jag vet,Kirskålen däremot trivs ypperligt här.Åt Kirskål och Nesslor i måndags,gott var det.Tillredde det som spenat. laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon