netaave
Idag var vi ner till ängarna vid Kungsängen och nu blommar det, har precis börjat så än är det bara tusentals men med lite värme och sol om några dar så är det miljontals.
Skulle tro att det blir lagom till helgen kanske om solen vill vara framme.
Något jag lade märke till är att de röda slår ut först, det var betydligt färre vita.
Såg också en rolig en precis där spången går ut i "havet" en rosa med vita kanter.
Jag har fotat men klarar inte själv av att lägga in bilderna på datorn och sen sätta in dom här Elle visste inte om hon skulle hinna i kväll, men annars kommer dom in i helgen.
astrid.m.s
Mina blommar också!! Fast jag har inte så många. wub.gif
stina
Jag har några som blommade förra helgen i Sörmland rolleyes.gif
Kajsa

Alltid lika underbara.
Rossi
Fritillarior är underbart vackra! Det finns visst något ställe på Gotland där det finns massor!
netaave
CITAT (Rossi @ 12-05-2005, 21:19)
Fritillarior är underbart vackra! Det finns visst något ställe på Gotland där det finns massor!

Har aldrig hört talas om det ändå har jag varit sommargotlänning halva mitt liv. Tror det är för torra förhållanden där.
netaave
Kungsängslilljorna
Rossi
CITAT (netaave @ 12-05-2005, 21:24)
CITAT (Rossi @ 12-05-2005, 21:19)
Fritillarior är underbart vackra! Det finns visst något ställe på Gotland där det finns massor!

Har aldrig hört talas om det ändå har jag varit sommargotlänning halva mitt liv. Tror det är för torra förhållanden där.

De har haft reportage därifrån i Gröna Rum. Det är väl en 2-3 år sedan det programmet sändes. Minns bara inte vilken ort på Gotland det var.
CarinaA
Ååh, de är så vackra! wub.gif

Fick själv beställt fröer av dessa från Impeckta, men med lite bristfällig info om när/var/hur man gör med dem. Det stod bara att de har en grotid på 1-6 månader, så jag planterade dem direkt. Får hoppas jag får njuta av dem så småningom, annars får jag göra nytt försök med nya fröer! Kanske till nästa vår om inte annat... unsure.gif

C smile.gif
wolkenkrabber
CITAT (Rossi @ 13-05-2005, 08:56)
CITAT (netaave @ 12-05-2005, 21:24)
CITAT (Rossi @ 12-05-2005, 21:19)
Fritillarior är underbart vackra! Det finns visst något ställe på Gotland där det finns massor!

Har aldrig hört talas om det ändå har jag varit sommargotlänning halva mitt liv. Tror det är för torra förhållanden där.

De har haft reportage därifrån i Gröna Rum. Det är väl en 2-3 år sedan det programmet sändes. Minns bara inte vilken ort på Gotland det var.

det kan jag försäkra dig om, det var ett prpgram, tror hannu gjorde det o han hittade fylliga blommor o så typ
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (CarinaA @ 13-05-2005, 11:47)
Ååh, de är så vackra! wub.gif

Fick själv beställt fröer av dessa från Impeckta, men med lite bristfällig info om när/var/hur man gör med dem. Det stod bara att de har en grotid på 1-6 månader, så jag planterade dem direkt. Får hoppas jag får njuta av dem så småningom, annars får jag göra nytt försök med nya fröer! Kanske till nästa vår om inte annat... unsure.gif

C smile.gif

Det tar längre tid än så för dem att gro om du sått dem nu. Fritillaria är ljusgroende(så de ska inte sås så djupt, jag har ofta mycket frö så jag slänger bara ut där jag vill ha dem) och de gror efter en vinter. Så nästa vår lär du se små tunna "grässtrån". Fritillarian bör sås utomhus för de första åren ser de bara ut som grässtrån och tål inte omplantering ca 4-5år brukar det ta från frö till blommande växt när det gäller fritillaria
netaave
Trodde Andreas skulle kasta sig på cykeln och åka ner och ta några proffsbilder, han är ju betydligt duktigare på sånt än jag.
*Felix matte*
Här står att läsa om fritillarior på gotland.
CarinaA
Oj!! Tack för den informationen, Åsa! Tja, då lär jag få vänta ett tag på mina blommor, alltså... wink.gif Hm! Lite småretligt... mad.gif

Glad Pingst! smile.gif
rutis
Bland de här bilderna finns några på kungsängsliljorna i Uppsala, dock inte Kungsängen, utan Vaksala, och inte från i år, men ändå rätt fina blommor.
smile.gif

Karins blombilder
rutis
Å nu fick jag lust att gå ut med kameran en sväng!

laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (CarinaA @ 14-05-2005, 23:19)
Oj!! Tack för den informationen, Åsa! Tja, då lär jag få vänta ett tag på mina blommor, alltså... wink.gif Hm! Lite småretligt... mad.gif

Glad Pingst! smile.gif

Men köp lökar i höst vetja !

Så har du säkert blommande kungsängsliljor nästa vår ! biggrin.gif

Jag har köpt lökar på Plantagen i flera år .
Ophelia
CITAT (rutis @ 15-05-2005, 09:05)
Bland de här bilderna finns några på kungsängsliljorna i Uppsala, dock inte Kungsängen, utan Vaksala, och inte från i år, men ändå rätt fina blommor.
smile.gif

Karins blombilder

Så fina bilder! biggrin.gif
netaave
CITAT (rutis @ 15-05-2005, 09:05)
Bland de här bilderna finns några på kungsängsliljorna i Uppsala, dock inte Kungsängen, utan Vaksala, och inte från i år, men ändå rätt fina blommor.
smile.gif

Karins blombilder

Den backen var min barndoms gullvivebacke, jag har bott strax bredvid, det var innan bebyggelsen kom på andra sidan vägen.
Varje år i maj plockade jag en bukett med gullvivor, förgätmigej och mandelblommor där till mors dag.
Jag åkte förbi där nu ikväll på väg hem från Rasbo och såg att kungsängsliljorna slagit ut även där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon