Full version: Jordgubbar/smultron
cinapuff
Hej!
Jag är ny här, men ack vilken guldgruva jag har hittat! smile.gif

Jag har letat i gamla inlägg här nu, men inte hittat några svar på mina funderingar..
Det är så att jag har en balkong (sydvästläge i zon II) och på den har jag planterat några bärbuskar (vinbär, blåbär och björnbär) i stora urnor. Men jag tycker att det ser rätt kalt och tråkigt ut under buskarna så jag har funderat på att sätta smultron och jordgubbar där som marktäckare. Smultron ska jag ändå ha i blomlådorna sen, men jag tänkte att jordgubbar är ju också gott! tongue.gif Och dessutom kan man ju aldrig få för mycket av dem! (Inte jag i alla fall..)

Men nu till mina funderingar.. Tror ni att det skulle fungera att ha dem under bärbuskarna? Det blir ju lite skuggigt, men förra året fick jag mycket bär på mina smultron som också stod skuggigt? Och sen läste jag nånstans här att man inte ska blanda smultron- och jordgubbsplantor? Varför? Vill ju liksom ha både och eftersom de bägge har sina fördelar...
Och till sist, vad skiljer egentligen smulgubben från jordgubbar/smultron rent odlingsmässigt?

Jag skulle vara jättetacksam om nån ville ta sig tid att svara på mina funderingar eller komma med tips!

Tack på förhand!
/Carina
Fenja
Hej och välkommen hit!
Du kan säkert ha smultron och jordgubbar under buskarna, risken är nog bara att de kommer att mogna lite senare. Kanske kan det behövas mera näring också då det blir flera växter i krukan som ska tillgodoses.
Skälet till att man inte blandar jordgubbar och smultron i samma kruka eller trädgårdsland är att jordgubbarna revar sig så mycket att de tillslut slår ut smultronen. Till exempel Koronajordgubbar som jag odlar, får mellan 20-30 revor per planta... Vildsmultron revar sig, men de flesta föräldlade sorter gör det inte.
Smulgubbar är en korsning mellan smultron och jordgubbar. Blir mindra än vanliga jordgubbar men är söta och goda.
Mvh
Fenja
cinapuff
Tack för svaret!
Nu känner jag mig lite klokare i alla fall..

Och angående jordgubbar och smultron tillsammans så kan man ju sätta dem i olika krukor då, en liten bit ifrån varandra.. smile.gif

En annan jag sak jag kom på att jag undrar över är om det skulle funka att övervintra dem i urnorna tillsammans med bär buskarna? Behöver jag klippa ner dem i så fall innan vintern?

/Carina
Fenja
Nu vet inte jag i vilken zon du bor? Övervintringmöjligheterna har en del med det att göra. Men det brukar funka att isolera med frigolit, wellpapp och gamla mattor till exempel.
Det är ju inte så att jordgubbar och smultron inte "tål" varandra, håller du efter och klipper revorna kan du ha dem i samma kruka också.
Klipp ingenting förrän våren efter när du ser att det börjar att skjuta lite grönt. De behöver de torra bladen/riset som vinterskydd.
Mvh
Fenja
cinapuff
Tack för alla tips!
Nu ska det bli jordgubbar av på min balkong! biggrin.gif
Kana
Hej Cinapuff,

jag hade smultron och smulgubbar i en smultronkruko på balkongen förra sommaren. Under vintern byggde jag en frigolitlåda med hjälp av kompostgaller och frigolitskivor från byggvaruhus, och både smultron och smulgubbar lever och har hälsan efter en vinter i zon II (Göteborg).

K.
mejram
Mina smultron överlevde en vinter i kruka på balkongen utan någon extra isolering och är nu i full blom igen. Iofs i Malmö zon1.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon