Full version: Ymputrustning
Pirum
Jag har börjat fundera på att uppgradera min ympningsteknik...kanske lite väl sent påkommet, men, jag har ett träd som jag ska leka lite med.

Hur som helst, jag har tröttnat på lac-balsam, det är så sablans plastigt. Min farfar hade något bra som trillade bort av sig själv efter nåt år. Rosa-beigt i färgen liksom. Sånt vill jag ha smile.gif
Och bra, "självförmultnande", ympband, var hittar man sånt? Har kört med tejp...och det har gått bra, men, det har sina problem också.
Hannele
En rulle målartejp och en vass kniv är allt du behöver.
Åsa, mälardalen zon 2
Frystejp(sån man har i köket) och en bra kniv använde min morfar och jag har testat det funkar utmärkt. Bara göra fina snitt och foga samman och linda ihop ganska hårt med frystejp. Kortar man in ympen så man får en snittyta längst ut kan man sätta dit en bit frystejp där som skydd mot avdunstning, inga snittytor ska ju vara öppna. Frystejpen spricker oftast av sig själv när ympen växer men man kan även snitta försiktigt med en kniv ifall man vill hjälpa till när ympen har vuxit ihop.
Cilla
Man kan använda allt möjligt. Ympvax går också bra även om det tar tid att lära sig att inte kladda med.

Jag använder postens gummisnoddar, halvbreda. De tål inte UV-ljus så när sammanläkningen är klar har de trillat till marken. Jag tror det är detsamma med de flesta gummisnoddar.
Pirum
Ok, tack för tipsen. Jag har vid ett tillfälle, i brist på annat, använt buntband, men, det grävde sig in i barken så det var rent bedrövligt... smile.gif

En av de "reservationer" jag haft emot tejp&ympvax (sånt där plastigt iaf) är att det verkar bli så fuktigt inunder. Visst, det ska ju absolut inte torka ut, men det känns inte bra att under lång tid ha så mycket fukt där man skärt av en gren...typ. Men, det kanske bara är inbillning.

Jag har för övrigt oftast klyvympat, de har funkat bättre än skarvympar för mig.
JonasQ
Jag har använt mattväv för plastmattor som råkade finnas liggande. Den tänjer på sig bra och lever med trädet och faller sen bort p.g.a väder och vind efter några år. SOm ympkniv har jag använt allt från vassa köksknivar och så vidare.

Det finns tydligen många sätt smile.gif
Cilla
Ja, man tager vad man haver... Om man inte ympar hela dagarna och måste ha något superskönt i handen är tapetkniv för 10 spänn mycket bra.

Sedan ska man väl inte helt förakta bastsnöre heller, det gamla hederliga och mycket billiga. Men det måste man ta bort efter en tid. Det räcker att snitta upp lite grand.

Flera år behöver inte det man snör med sitta, det är snarare en nackdel. I augusti ska sammanläkningen vara så klar att inget snöre behövs alls.

Fåglar brukar gilla att sitta på mina ympar och ibland skyddar jag dem därför. Att ympen inte torkar innan flödena kommit igång är också en sak som kan kräva skuggning av ympen. Jag sätter därför på sorter jag verkligen vill ska ta sig en liten "ballong" av vitt papper runt ymparna.
Micke
Va? Har vi för en gångs skull kommit längre i Finland när inte ens Cilla känner till ympningstejp? Åtminstone här i Finland kan man köpa ett speciellt ymptejp som håller lufttätt den första säsongen och sedan börjar brytas ner av sig självt (flagar av som gammal tunn näver). Underlättar ympningsarbetet betydligt.

Micke
Cilla
Ni har på många sätt kommit längre i Finland men dyra ympningstejper, dyra specialknivar för ympning och annat finns här också. Kanske importerat från er? tongue.gif

Jag har testat allt möjligt och gillar mina gummisnoddar från posten. Har en ympkniv men använder tapetkniv allt oftare eftersom den inte behöver slipas för att hållas vass. Använder ympvax ibland och lacbalsam ibland, beroende på vad jag har tillgång till.
Micke
Nja, i Finland tycker jag att vi är ett halvt sekel eller så efter Sverige i allmänhet inom trädgårdskulturen, så därför blev jag bara förvånad över att ympningstejpen inte dök upp i diskussionen - dyra eller ej. Själv tycker jag inte att de är speciellt dyra (allt beror förstås på betalningsförmåga och jag är inte särskilt rik), men de är väldigt behändiga för folk som är ganska nya på ympområdet...

Micke
Cilla
Tejpen är bra, helt klart. Men det är annat också tycker jag och det gäller att inte vänta flera år eller månader till man har "den rätta specialutrustningen"... då riskerar man aldrig att komma till det man vill göra!

Intressant det du skriver om finsk trädgårdskultur. Har du exempel? det var så länge sedan jag tittade på finska trädgårdar att jag glömt vilka ideal, moden mm som gällde där.
KURT
CITAT (Micke @ 15-05-2005, 00:51)
Nja, i Finland tycker jag att vi är ett halvt sekel eller så efter Sverige i allmänhet inom trädgårdskulturen, så därför blev jag bara förvånad över att ympningstejpen inte dök upp i diskussionen - dyra eller ej. Själv tycker jag inte att de är speciellt dyra (allt beror förstås på betalningsförmåga och jag är inte särskilt rik), men de är väldigt behändiga för folk som är ganska nya på ympområdet...

Micke

Hur fungerar ymptejpen? Är det sådan där självvulkaniseande tejp som de säljer på Clas Ohlson?
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-05-2005, 17:50)
Frystejp(sån man har i köket) och en bra kniv använde min morfar och jag har testat det funkar utmärkt.

Frystejp är kladdigare än målartejp, eftersom avsikten är, att den ska hålla bättre.
Målartejp är att föredrar här, vittrar och försvinner av sej självt.
eugenia
Hej
Jag återuppväcker den här tråden eftersom jag beställt en massa ympris och ska ympa för första gången och är lite skakis, för det var dyra ympar tyckte jag. Det skulle vara synd om alltihop misslyckades. Jag ska alltså skarvympa äpple på grundstammar. Själva hantverket är ju rätt väl beskrivet i Anton Nilssons bok, men jag undrar ändå fast svar redan finns i den här tråden vad jag ska välja för sammanfogningsmetod. Vad som gäller är alltså?;

Gummiband + lacbalsam?
Bast eller annat snöre + lacbalsam
Plasttejp
Målartejp (typ isoleringstejp?)
Ymptejp
Frystejp

Mina frågor:
1Anton Nilsson rekommenderar att man ska snitta skarvymparna så att en knopp placeras på "andra sidan" om snittet, för att ympen ska få mer läkförmåga. Men om man använder tejp så går det väl inte att göra så? Då skulle man ju tejpa över den knoppen menar jag. (Kanske inte är så viktigt, eller är det det?)

2 Om man väljer gummiband, ska man då täta med något vax? Är Bayers sår/ympvax en bra produkt?

Tacksam om någon vill berätta mer om detta område.
MariaS
Om du använder tejp, snurrar du tejpen runt ovanför och under knoppen. Man gör på samma sätt med gummiband. Ympvax eller lackbalsam lägger man utanpå, för att skydda mot fukt, bakterier och svampangrepp oavsett vilken metod man använder för att skarva ympen med.


Ett litet tips på vägen. Träna på grenar av sly för att få så raka och jämna snitt som möjligt. Efter några pinnar, känner man sig betydligt säkrare, när man väl sätter kniven i den dyra ympkvisten.
KURT
Träna som sagt på andra träd/buskar först. Man kan börja träna på avskurna grenar, sedan på träd/buskar av sly någonstans. Det blir lite annorlunda, när en gren sitter på ett träd och man inte kan böja den hur som helst, som man kan göra med en lös gren.
Jan af Lisö
Jag använder vulkbandstejp och mattkniv, finns bl.a hos Clas Ohlson för billig penning.

Jag följer också Anton Nilssons instruktion map knoppen, men jag helt enkelt tejpar in den. Om jag har fattat det hela så är det energin lagrad i knoppen man har mest nytta av (även om knoppen finns som reservknopp).

Sen hittade jag ett annat tips på en amerikannsk webbsida om ympning, och det gäller klyvymp. Där föreslår man att ympkvisten sätts lite snett utåt, så att det alltid blir en skärningspunkt mellan kambiumlagren. Det har fungerat utmärkt för mig, t o m på plommon (med 50% lyckade ympar).

Sen en fundering: När man köper ympade fruktträd i handeln är ympställerna så fina att efter några år ser man knappt var ympställen ligger. Mina ympar funkar nästan alltid, men det blir fula klumpar med mycket kallus. Finns det något knepp att få det snyggt ??
eugenia
Tack för alla råd på vägen, jag får hålla tummarna för att det lyckas. En annan fundering; var ska man ställa de små liven när man skurit och ympat klart? Ska träden stå inne under lysrör, eller går det bra att ha dem ute så länge det är plusgrader? (Hade tänkt fästa odlingsväv runt ymparna som skydd mot sol och blåst) Finns det ett samband mellan temperatur, ljus etc och antal lyckade träd tror ni?
MariaS
Ställ ymparna utomhus i skyddat läge. Det är ju ändå dit de ska förr eller senare och där mår de bäst så länge.
Cilla
CITAT (Jan af Lisö @ 30-01-2009, 08:49) *
Jag använder vulkbandstejp och mattkniv, finns bl.a hos Clas Ohlson för billig penning.

Jag följer också Anton Nilssons instruktion map knoppen, men jag helt enkelt tejpar in den. Om jag har fattat det hela så är det energin lagrad i knoppen man har mest nytta av (även om knoppen finns som reservknopp).

Sen hittade jag ett annat tips på en amerikannsk webbsida om ympning, och det gäller klyvymp. Där föreslår man att ympkvisten sätts lite snett utåt, så att det alltid blir en skärningspunkt mellan kambiumlagren. Det har fungerat utmärkt för mig, t o m på plommon (med 50% lyckade ympar).

Sen en fundering: När man köper ympade fruktträd i handeln är ympställerna så fina att efter några år ser man knappt var ympställen ligger. Mina ympar funkar nästan alltid, men det blir fula klumpar med mycket kallus. Finns det något knepp att få det snyggt ??


Många intressanta inlägg här!
Jag gör som du Jan, i de fall jag bevarar knoppen som eugenia nämner. Den blir "inbakad" i gummisnodd och ympvax.

Intressant erfarenhet att du har så goda resultat med "korsande" kambium som det blir när man sätter ympen lite snett Jan! Det ska jag prova.

Att skarvställena blir så fina på fruktträd i handeln beror nog i de flesta fall på att man ockulerat och inte ympat. Tittar man på "familjeträden" med ympar högre upp i kronan är de ofta lika vulkiga som ymparna blir av oss lekmän. Och jag kan tänka mig att det blir än mer bulligt om man använder den amerikanske tekniken -då måste ju mer kambium skapas för att sluta tätt (om jag fattat din beskrivning rätt).
Sörgårdsnissen
Vad är en tapetkniv för er?

när jag tapetserat har jag nog änvänt ett handtag med fäste i änden för ett rakblad.
http://www.jula.no/mediaarchive/6141132/main/539916-jpg.jpg



Men jag antar att det ni menar är mer en kniv med brytblad på?
där man matar ut 7cm knivblad om man så vill. knivblatet har ett antal brytmarkeringar på sidorna.
http://www.maxbo.no/upload/Produkter/Tapet...niv_283x283.jpg

Eller... menar ni en sån här kniv?
http://static1.bygghemma.se/productimages/...omus-retrac.jpg

Sedan har jag tänkt på, skulle en mattkniv med rejäl nerböjt blad vara av användning vid t.ex. barkymp?
http://www.frosts.se/20.0.0.0/735/cache/73...3e82e2ff3c4.jpg


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon