Susanna
Hej på er!

Igår tog jag en titt i en liten blomsteraffär som ligger nära där jag bor i Stockholm. Hon sålde tomatplantor, cirka 20 cm höga, benämnda cocktailtomater, för 249 kronor wacko.gif TVÅHUNDRAFYRTIONIO!!! Vem betalar så mycket för en ynka tomatplanta? Helt obegripligt tycker jag!

Hon säljer olivträd, som också är 20 cm höga, för 749 kronor. På plantskolan i Ystad kan man köpa ett olivträd som är en meter högt för cirka 300.
Reserv
CITAT (Susanna @ 14-05-2005, 20:17)
Hej på er!

Igår tog jag en titt i en liten blomsteraffär som ligger nära där jag bor i Stockholm. Hon sålde tomatplantor, cirka 20 cm höga, benämnda cocktailtomater, för 249 kronor wacko.gif TVÅHUNDRAFYRTIONIO!!! Vem betalar så mycket för en ynka tomatplanta? Helt obegripligt tycker jag!

Hon säljer olivträd, som också är 20 cm höga, för 749 kronor. På plantskolan i Ystad kan man köpa ett olivträd som är en meter högt för cirka 300.

ohmy.gif Är du säker på att det inte bara stod fel? skulle det inte vara 24.90? Annars så lever hon i en annan värld blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här tog blomsteraffären runt 200kr förra året för Tiny tim tror jag det var med röda tomater på, tror inte de fick dem sålda för det hutlösa priset vissa blomsterhandlare verkar inte tänka alls när de köper in varor. (varor med höga priser har ofta även höga inköpskostnader).
zaaritha
Ofattbart! Köpte Tiny Tim i fjol på vår ena lokala handelsträdgård
för 25kr/planta!!!!
Susanna
Jag trodde också först att hon hade skrivit fel, men det hade hon inte....ja läste på skylten flera gånger. Måste vara en icke-odlare som är villig att betala det priset. Vi stockholmare har ju ibland en tendens att tro att saker är speciella eller bättre för att de är dyrare sleep.gif
jendah
ajaj... jag som skänkt bort massor av tiny tim plantor i år... skulle alltså ha sålt dem dyrt i stället tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif
Susanna
Japp, du kunde ha blivit riktigt rik! tongue.gif
Micke
Låter bekant. Plantagen har ju etablerat sig här i Finland med Nordens s.k. största butik på området - var där och tog en titt häromdagen och konstaterade att något levande kommer jag aldrig att köpa därifrån. Allting var 30-50 procent dyrare och plantorna hälften mindre än hos Bauhaus trädgårdsavdelning mitt emot - och ändå gick det folk där och köpte. Folk vill tydligen bli lurade... blink.gif

Micke
renate
Jag sådde Tiny Tim,bla.av frö från förra året.Det kan inte vara möjligt att tar 245:-kr för en Tomatplanta.
*Felix matte*
Jesses vilka priser! ohmy.gif Hur många kilo tomater kan en planta ge?
Måste väl nästan bli billigare isf att köpa dem över disk. unsure.gif
zaaritha
Definitivt!!
Pirum
Dyrt, men man ser ofta stollepriser på blommor tycker jag. :/ Antar att det är mycket kringkostnader.
Micke
Läste någonstans att det inte finns bättre kunder än trädgårdsamatörer. På vårvintern kommer de in och köper frön, såjord och krukor. På försomaren kommer de igen och köper färdiga plantor. I augusti kommer de och köper mogna tomater... smile.gif

Micke
zaaritha
tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif
Susanna
Den var bra! laugh.gif laugh.gif
Anki på Öland
CITAT (Susanna @ 14-05-2005, 20:17)
Hej på er!

Igår tog jag en titt i en liten blomsteraffär som ligger nära där jag bor i Stockholm. Hon sålde tomatplantor, cirka 20 cm höga, benämnda cocktailtomater, för 249 kronor wacko.gif TVÅHUNDRAFYRTIONIO!!! Vem betalar så mycket för en ynka tomatplanta? Helt obegripligt tycker jag!

Hon säljer olivträd, som också är 20 cm höga, för 749 kronor. På plantskolan i Ystad kan man köpa ett olivträd som är en meter högt för cirka 300.

En sån köpte jag på handelsträdgården här. Dom hade plantor som hette Cocktailtomater-busk och bara Cocktailtomater. Båda sorterna kostade 15:-/st.
Anki
yenny
Är det någo som vet vart man hittar tomatplantor till vettigt pris i stockholms trakten? (bor själv i sollentuna)
Jag har misslyckats totalt med mina plantor i år..har bara små spinkiga spret på ca 7 cm...
Pixi
PÅ Åsby trädgård i Hallstahammar (västmanland) kostade en tomatplanta med tomater 389 kr (eller om det var 398 kr) i går.
Sen fanns det rangliga exemplar som blommade för 69 kr och små smala ca 2 dm för 29 kr
Pixi
glömde..för en jordgubbsplanta i en ampel ville dom ha 189 kr
usch
Betty
CITAT (Pixi @ 16-05-2005, 11:17)
glömde..för en jordgubbsplanta i en ampel ville dom ha 189 kr
usch

Var det bara en enda jordgubbsplanta i ampeln? I så fall var det jättedyrt!
Jag köpte ett par jordgubbsamplar förra sommaren, jag betalade 129:-/st för dem. Men det var ungefär 15 - 20 plantor i varje ampel, så då blev det ju billigt i slutänden. Jag planterade ut dem i pallkragar på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon