Full version: Julstjärna
Balkongodlarn
Hej!
Min julstjärna är fortfarane jättefin och växer. Jag har sett att man kan klippa dem så att de blir som små träd. Går det att göra nu och hur går jag isf till väga?

Mvh
Christer i Falköping
Du låter en stam växa upp till den höjd där du vill att kronan skall vara. Där toppar du den. Alla skott som kommer längs med stammen tar du bort. Men de i toppen skall du toppa ofta, för att den skall grena sig och bilda sin trädkrona.
Christer.
Muguet
Jag köpte en sådan uppstammad julstj. i vintras. Nu undrar jag om någon vet hur man bäst sköter den för att den skall blomma till nästa jul?
Jättetacksam för svar! smile.gif
ÅsaF
Låt den absolut inte torka ut och ställ den någorlunda ljust. För att få den att "blomma" så ska den ha lika mycket ljus som mörker under dygnet. Jag brukar använda växtlampa på vintern och då brukar det komma en massa blodröda blad. Blommar med små gula blommor gör den också. Jag har haft min i flera år och den får röda blad varje vinter. På sommaren tappar den oftast bladen och då kommer bara gröna blad för det är för ljust under dygnet.

Nu har jag satt min i en självvattnande kruka för jag tröttnade på att springa och vattna den var och varannan dag.

Julstjärnan ska heller inte stå i samma rum som frukt, särskilt apelsiner, för frukt avsöndrar nån gas som julstjärnan inte gillar.
Muguet
Tack Åsa för snabbt svar
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon